W połowie lipca wystartował nabór wniosków w programie „Mój elektryk”, korzystając z którego osoby fizyczne mogą otrzymać dotacje do zakupu samochodów zeroemisyjnych. Po miesiącu działania programu Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przedstawił pierwsze efekty trwającego naboru.
Program „Mój elektryk” daje możliwość otrzymania bezzwrotnej dotacji do zakupu fabrycznie nowych pojazdów, których koszt nabycia nie przekracza 225 tys. zł. Limit cenowy nie dotyczy jednak posiadaczy Karty Dużej Rodziny. Dotacja wynosi niemal 19 tys. zł, natomiast w przypadku rodzin z trójką lub większą liczbą dzieci może sięgnąć 27 tys. zł. Jego celem jest minimalizacja zanieczyszczenia powietrza poprzez wspieranie zakupu lub leasingu nowych, ekologicznych pojazdów.
– Po miesiącu od uruchomienia programu wpłynęło do NFOŚiGW czterysta trzynaście wniosków na kwotę 8,4 mln zł. Odpowiada to dokładnie jednej dwunastej rocznego budżetu przeznaczonego dla osób fizycznych. Program rozwija się zgodnie z planem – poinformował Artur Lorkowski, wiceprezes instytucji.
Wypłaty środków dla pierwszych beneficjentów mają rozpocząć się już na początku września. Dofinansowanie dla nabywców indywidualnych będzie przyznawane na zasadzie refundacji części poniesionych kosztów zakupu auta.
Budżet programu, którego wdrażanie zaplanowano na lata 2021-2026, wynosi obecnie 500 mln zł, z czego na bezpośrednie dopłaty dla osób fizycznych zarezerwowano 100 mln zł. Pozostała alokacja, 400 mln zł, przeznaczona została na dopłaty do leasingu samochodów elektrycznych za pośrednictwem banków. Nabory mają trwać do końca 2025 roku lub do wyczerpania środków.
Obecnie toczą się prace nad wdrożeniem drugiej części programu. To właśnie banki poprzez udzielane leasingi mają odegrać kluczową rolę w dystrybucji dopłat, w głównej mierze dla przedsiębiorców. Fundusz uruchomił już 2 sierpnia nabór instytucji finansowych, które będą współpracować przy wdrażaniu programu. Przy wyborze takiej ścieżki finansowania warunki dotacji mają być takie same jak przy zakupie.
– System dystrybucji dopłat będzie przyjazny dla przedsiębiorców, w pełni zintegrowany z biznesowym modelem finansowania aut przez leasing. Wnioski o dopłaty do leasingu aut zeroemisyjnych będą składane u pracownika firmy leasingowej, który będzie odpowiadał również za umowę leasingową. Banki będą podejmowały – w imieniu NFOŚiGW – decyzje o przyznaniu dotacji w ciągu dwudziestu dni od przekazania wniosku do banku przez firmę leasingową. Tak prosty dostęp do dopłat na leasing aut elektrycznych jest możliwy tylko dzięki ścisłej współpracy NFOŚiGW z przedstawicielami sektora bankowego oraz leasingowego – wyjaśniał wiceprezes Lorkowski podczas prezentacji założeń programu.