Od 1 stycznia 2024 roku na stacjach paliw w całym kraju będzie wprowadzane sukcesywnie nowe paliwo – benzyna silnikowa 95-oktanowa z zawartością do 10 proc. biokomponentów – tzw. E10. Zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Właściciele starszych aut nie będą mogli jej jednak tankować.
Benzyna silnikowa E5, która zostanie zastąpiona benzyną E10, zawiera maksymalnie do 5 proc. objętościowo bioetanolu, podczas gdy benzyna E10 będzie zawierała maksymalnie do 10 proc. biokomponentów.
– Ta zmiana nie wymaga dodatkowych działań od większości właścicieli pojazdów. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Można to zrobić poprzez instrukcję pojazdu, informacje na klapie wlewu paliwa lub u sprzedawcy czy producenta pojazdu – podkreślają przedstawiciele Ministerstwa Klimatu i Środowiska.
Z nowym typem paliwa powinny dobrze współpracować auta osobowe z silnikiem o zapłonie iskrowym wyprodukowane po 1 stycznia 2010 roku. Problem więc z tankowaniem będzie dotyczył samochodów starszych. Do tych trzeba będzie dostarczać benzynę o liczbie oktanów 98, której skład biochemiczny pozostanie niezmieniony. Ucierpi jednak portfel, bo to produkt znacząco droższy niż dotychczasowa 95.
– Benzyna E10 jest już szeroko stosowana na całym świecie, w tym w Europie, Stanach Zjednoczonych i Australii. Od 2016 roku jest również paliwem wzorcowym, na którym nowe samochody są testowane pod kątem emisji i osiągów. Zgodnie z raportem organizacji zajmującej się wykorzystaniem biokomponentów ePure bioetanol ma mniejszy ślad węglowy – średnio o około 70 proc. w porównaniu z paliwami kopalnymi, takimi jak benzyna silnikowa pochodząca z przeróbki ropy naftowej – zaznacza resort klimatu i środowiska w komunikacie prasowym.
Jak podnoszą, głównym celem zmian jest ograniczenie negatywnego wpływu sektora transportu na zdrowie ludzi i środowisko naturalne, w tym poprawa jakości powietrza w dużych miastach gdzie transport samochodowy jest głównym emitentem zanieczyszczeń.
– Zwiększenie udziału biopaliw w paliwach transportowych ma umożliwia Polsce także osiągnięcie unijnego celu 14 proc. udziału paliw pochodzących z surowców odnawialnych w paliwach zużytych w transporcie oraz zmniejszyć zależność od paliw kopalnych – uzasadniają urzędnicy.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowywało na potrzeby kierowców przeglądarkę, w której można sprawdzić kompatybilność samochodów danej marki z danego rocznika. Wyszukiwarka jest dostępna na stronie e10.klimat.gov.pl.
