Przyjęta pod koniec ubiegłego roku ustawa o ochotniczych strażach pożarnych wprowadziła świadczenie ratownicze z tytułu wysługi lat w jednostce OSP. Dodatek przysługuje tym druhom, którzy osiągnęli wiek emerytalny. By go jednak otrzymać niezbędne jest złożenie odpowiedniego wniosku.
Świadczenie wynosi 200 zł i będzie je otrzymywał każdy strażak, który czynnie uczestniczył w działaniach lub akcjach ratowniczych przez co najmniej dwadzieścia pięć lat w przypadku mężczyzn lub dwadzieścia lat jeśli chodzi o kobiety. Ten emerytalny dodatek przysługuje po osiągnięciu analogicznie sześćdziesiątego piątego lub sześćdziesiątego roku życia.
O czym należy pamiętać? Wspomniane świadczenie przyznawane jest na wniosek zainteresowanego. Dlatego do komendanta powiatowego lub miejskiego Państwowej Straży Pożarnej, właściwego dla siedziby jednostki OSP, do której należy lub należał strażak-ratownik, trzeba najpierw skierować wniosek o przyznanie świadczenia.
W przypadku tych osób, którym Państwowa Straż Pożarna nie będzie w stanie udokumentować okresu służby, członkowie OSP zobowiązani są do pozyskania oświadczenia trzech świadków, którzy potwierdzą ich udział w działaniach ratowniczych. Gdy już będą mieli te oświadczenia, muszą się udać z nimi do urzędu gminy w celu dokonania weryfikacji i uzyskania potwierdzenia, które należy załączyć do wspomnianego wniosku.
Świadczenie ratownicze przyznane będzie najpóźniej do miesiąca czasu od momentu złożenia prawidłowego wniosku. Pieniądze natomiast wypłacane będą przez Zakład Emerytalno-Rentowy MSWiA do piętnastego dnia każdego miesiąca.