23 września 2024 roku Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach rozpoczął nabór wniosków na dofinansowanie działań związanych z likwidacją zniszczeń spowodowanych powodzią, która nawiedziła południowo-zachodnią Polskę, w tym także samorządy z województwa śląskiego.
W ramach tego programu dostępnych jest 10 mln zł, jako odpowiedź na rosnące potrzeby związane z walką z niszczycielskimi skutkami powodzi i ma na celu wsparcie lokalnych społeczności w odbudowie zniszczonej infrastruktury. Dofinansowanie może pokryć nawet 100 proc. wartości kosztów kwalifikowanych konkretnego zadania.
Działanie dedykowane jest przede wszystkim jednostkom samorządu terytorialnego, ich związkom i stowarzyszeniom, spółkom z większościowym udziałem samorządów, a także dla ochotniczych straży pożarnych. Dzięki wsparciu finansowemu podmioty te będą mogły szybko i skutecznie podjąć działania naprawcze, minimalizując długofalowe skutki powodzi.
Środki z Funduszu mogą być przeznaczone na likwidację zniszczeń w obiektach ochrony środowiska i gospodarki wodnej, takich jak komunalne składowiska odpadów, systemy kanalizacyjne, wodociągi, oczyszczalnie ścieków, stacje uzdatniania wody oraz ujęcia wody. Ponadto posłużą do zakupu sprzętu niezbędnego do przeciwdziałania skutkom powodzi i ich likwidacji, jak agregatów prądotwórczych, pomp, osuszaczy, worków przeciwpowodziowych, a także środków ochrony osobistej dla strażaków.
– Fundusz działa intensywnie nad jak najszybszym uruchomieniem pomocy. Współpracujemy z innymi regionalnymi funduszami ochrony środowiska, aby wypracować długoterminowe rozwiązania, które pozwolą skuteczniej chronić przed przyszłymi powodziami – podkreślił Mateusz Pindel, prezes zarządu WFOŚiGW w Katowicach.
Instytucje zainteresowane uzyskaniem szczegółowych informacji o naborze mogą skorzystać z infolinii, czynnej od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.30 do 19.00, pod numerem telefonu 603 058 695.