Z końcem sierpnia miejscowa rada gminy podjęła uchwałę o przekazaniu na rzecz Skarbu Państwa działek pomiędzy ulicami Słoneczną i Księżycową. Po podpisaniu aktu notarialnego budowa długooczekiwanej przez lokalnych mieszkańców instytucji leżeć będzie już wyłącznie w gestii decydentów z Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach.
Temat przywrócenia zlikwidowanego przed dziesięcioma laty posterunku przewija się w lokalnej dyskusji już od dłuższego czasu. Szansę na powrót funkcjonariuszy dały decyzje rządowe, które zakładają sukcesywne odtwarzanie zlikwidowanych komisariatów. Miedźno było jedną z pierwszych gmin, które rozpoczęły o to starania. Nowa jednostka organizacyjna Komendy Powiatowej Policji w Kłobucku, jak się podkreśla, ma istotnie wpłynąć na podniesienie bezpieczeństwa rezydentów nie tylko samorządu Miedźna, ale i również sąsiednich gmin. Bliskość funkcjonariuszy zapewnić ma bowiem szybki i bezpośredni kontakt z mieszkańcami oraz istotnie skrócić czas reakcji policjantów na występujące zdarzenia.
Ten w Miedźnie miał się otworzyć według pierwotnych planów już w połowie 2020 roku. Gmina przekazała w policji w użyczenie nieruchomość pomiędzy ulicami Słoneczną i Księżycową. Niestety, inwestycji nie udało się w planowanym wtedy czasie zrealizować. Koncepcji jednak nie porzucono, a umowę przedłużono na kolejny okres trzech lat w kwietniu ubiegłego roku. Wtedy też padło więcej konkretów, bo zaprezentowano przy okazji koncepcję architektoniczną nowego budynku, a KWP w Katowicach wystąpiła do kłobuckiego starostwa o pozwolenie na budowę.
Dokumentacja projektowa budowy nowej siedziby stróżów prawa została opracowana już jakiś czas temu. Pozwolenie na budowę również stało się prawomocne. Co więc stało na przeszkodzie, by rozpocząć inwestycję, skoro grunt także był we władaniu Komendy Powiatowej Policji w Kłobucku?
Jak się okazało, aby zostały przyznane środki na ten cel, obowiązująca umowa użyczenia nie wystarczała. Policja potrzebowała prawa własności działki, na której będzie wznosić obiekt. Gmina musiała więc darować grunt Skarbowi Państwa – KPP w Kłobucku, z jednoczesnym ustanowieniem trwałego zarządu na rzecz policji.
– Ustanowienie trwałego zarządu jest warunkiem koniecznym i niezbędnym do zatwierdzenia przez Biuro Logistyki Komendy Głównej Policji planu inwestycyjnego i przyznania środków finansowych za realizację zadania – poinformowało nas biuro prasowe KWP w Katowicach.
Decyzję o przekazaniu wspomnianej nieruchomości miejscowi radni na wniosek wójta Piotra Derejczyka podjęli z końcem sierpnia. Do podpisania samego aktu notarialnego, przenoszącego prawo własności, ma dojść natomiast na przełomie października i listopada. Po tym fakcie wszystko już tak naprawdę zależeć będzie od woli katowickich decydentów, choć na razie nic nie wskazuje na to, by powyższe deklaracje się nie wypełniły.
– Przekazanie prawa własności działki daje realną szansę na ujęcie inwestycji w przyszłorocznym planie rzeczowo-finansowym KWP w Katowicach. Ten akt, na który bardzo liczymy, tak naprawdę określi czy też przybliży termin tego, kiedy faktycznie posterunek policji powstanie – podkreślał w wystąpieniu na sesji Piotr Derejczyk, włodarz Miedźna.
Ogólną charakterystykę mającego powstać obiektu, bliźniaczego nijako do wzniesionego w Kroczycach w powiecie zawierciańskim, ma wyróżniać design w stylu tzw. nowoczesnej stodoły. Zgodnie z przedstawionym projektem w budynku mają się znaleźć cztery pomieszczenia biurowe, kotłownia, garaż, szatnia, toalety oraz pomieszczenie gospodarcze. Powierzchnia użytkowa ma wynosić natomiast około 195 m².