Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił czasowe wstrzymanie naboru wniosków o dofinansowanie leasingu pojazdów elektrycznych w ramach programu „Mój elektryk”. Decyzja ta wchodzi w życie 1 września i potrwa do 31 grudnia. Powodem zawieszenia jest wyczerpanie alokacji środków na ten cel, które wynosiły 660 mln zł.
Choć nabór w ścieżce leasingowej zostaje czasowo wstrzymany, program nadal umożliwia składanie wniosków o dofinansowanie zakupu pojazdów elektrycznych za gotówkę lub sfinansowanych kredytem. Oferta ta jest dostępna zarówno dla osób indywidualnych, jak i przedsiębiorców.
Nabór wniosków o dofinansowanie leasingu ma zostać wznowiony w przyszłym roku, z wykorzystaniem nowego źródła finansowania. Jak zapewnia instytucja, wnioski o dofinansowanie będzie można również składać na pojazdy zakupione w drugiej połowie tego roku.
Dla osób indywidualnych, które zdecydują się na zakup elektrycznego samochodu osobowego, w programie pozostaje do wykorzystania 25 mln zł. Dotacja wynosi 18,75 tys. zł, przy czym cena auta nie może przekroczyć 225 tys. zł. W przypadku posiadaczy Karty Dużej Rodziny, dotacja wzrasta do 27 tys. zł, bez limitu ceny pojazdu.
Przedsiębiorcy również mogą liczyć na wsparcie. W budżecie programu pozostało prawie 90 mln zł na dofinansowanie zakupu pojazdów elektrycznych. Dofinansowanie do dostawczych zależy od przebiegu rocznego i wynosi od 20 do 30 proc. kosztów kwalifikowanych, ale nie więcej niż 50 tys. zł lub 70 tys. zł. W przypadku osobowych samochodów elektrycznych dotacja wynosi 18,75 tys. zł przy limicie kosztów 225 tys. zł. Dofinansowanie do motocykli i motorowerów (kategorii L1e-L7e) wynosi maksymalnie 4 tys. zł.
Od 2021 roku NFOŚiGW w ramach programu „Mój elektryk”, dofinansował około dwadzieścia pięć tysięcy pojazdów elektrycznych. Łączny budżet programu wynosi 960 mln zł.