Plany budowy obwodnicy Blachowni i Herb nabierają tempa. Do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach trafił wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla inwestycji, która ma wyprowadzić ruch tranzytowy z tych miejscowości i poprawić bezpieczeństwo mieszkańców. Projekt, realizowany w ramach rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic, obejmie ponad dwanaście i pół kilometra nowej drogi w ciągu DK46.
Pierwsze kroki w kierunku realizacji inwestycji podjęto już w 2020 roku, kiedy ogłoszono przetarg na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. Rok później podpisano umowę z biurem projektowym z Katowic, które przygotowało trzy warianty przebiegu trasy, uwzględniając różne możliwości połączenia z autostradą A1 i lokalnym układem dróg.
Na podstawie analizy wielokryterialnej najwyżej oceniony został wariant tzw. brązowy. Trasa ominie od północy miejscowości Herby, Pietrzaki i Trzepizury, a od południa dzielnicę Blachowni – Ostrowy. Obwodnica zostanie włączona do autostrady A1 poprzez istniejący węzeł Częstochowa Blachownia. Co istotne, przebiegać będzie głównie przez tereny leśne, co pozwoli ograniczyć ingerencję w tereny zamieszkałe.
Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Katowicach przeanalizuje wszystkie warianty pod kątem ich wpływu na przyrodę i krajobraz, a także przeprowadzi konsultacje społeczne. Mieszkańcy i samorządy będą mogli zgłaszać swoje uwagi oraz opinie, co jest istotnym elementem całego procesu.
Po uzyskaniu decyzji środowiskowej nastąpi dalsze uszczegółowienie projektu i przeprowadzenie badań geologicznych. Przetarg na realizację inwestycji w systemie „Projektuj i buduj” ma zostać ogłoszony w czwartym kwartale 2026 roku, a same prace budowlane przewidziano na lata 2029-2031.
Budowa obwodnicy ma kluczowe znaczenie nie tylko dla Blachowni i Herb, ale także dla całego regionu. Nowa trasa pozwoli na wyprowadzenie ruchu tranzytowego z terenów zabudowanych, zwiększając bezpieczeństwo mieszkańców. Jednocześnie poprawi płynność ruchu na drodze krajowej nr 46, będącej ważnym połączeniem między Lublińcem a Częstochową.
Dodatkowo planowana obwodnica stanowi istotny element przyszłej sieci drogowej, łącząc autostradę A1 z planowaną drogą ekspresową S11. Dzięki temu podróżni będą mogli sprawniej przemieszczać się między regionami, a lokalny układ drogowy zostanie znacznie odciążony.

Reklama