fbpx

Ekologia w powiecie

Pół miliarda złotych na dopłaty do aut zeroemisyjnych. Już można aplikować

fot. Pixabay

Prawie 19 tys. zł a w przypadku rodzin wielodzietnych nawet 27 tys. zł – taką dotację do zakupu nowego auta może od 12 lipca otrzymać każda osoba fizyczna. Warunek? Samochód musi być zeroemisyjny, czyli z napędem elektrycznym lub wodorowym. Wnioski przyjmuje Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach kolejnego programu priorytetowego „Mój elektryk”. Wkrótce o podobne wsparcie będą mogli występować także przedsiębiorcy, samorządy i inne instytucje. W tym przypadku jednak przybierze to formę dopłat do leasingów udzielanych za pośrednictwem banków.

Budżet programu, którego wdrażanie zaplanowano na lata 2021-2026, wynosi obecnie 500 mln zł, w tym 400 mln zł z przeznaczeniem na dopłaty dla leasingu. Jego celem jest minimalizacja zanieczyszczenia powietrza poprzez wspieranie zakupu lub leasingu nowych, ekologicznych pojazdów. Jak podkreśla instytucja, osiągnięty ma być zarazem ważny cel społeczny – upowszechnienie aut zeroemisyjnych.

– Program „Mój elektryk” w nowej odsłonie, uwzględniającej dotychczasowe doświadczenia i tendencje w sektorze elektromobilności, daje osobom fizycznym możliwość otrzymania z NFOŚiGW bezzwrotnej dotacji do zakupu fabrycznie nowych pojazdów zeroemisyjnych kategorii M1, których koszt nabycia nie przekracza 225 tys. zł, przy czym limit cenowy nie dotyczy posiadaczy Karty Dużej Rodziny. Dotacja wynosi do 19 tys. zł, natomiast w przypadku rodzin z trójką lub większą liczbą dzieci może sięgnąć 27 tys. zł – podkreśla Fundusz w komunikacie prasowym.

Uruchomiony właśnie nabór wniosków dla osób fizycznych ma potrwać do końca września 2025 roku albo do wyczerpania środków przeznaczonych na ten cel. Budżet naboru dla tej konkretnej grupy docelowej wynosi 100 mln zł. Procedura ubiegania się o dotację na „elektryka” ma być prosta, szybka i odbywa się online przy minimum formalności. Zainteresowana osoba powinna jedynie przygotować wniosek o dofinansowanie i złożyć go w NFOŚiGW w wersji elektronicznej przez Generator Wniosków o Dofinansowanie (GWD) dostępny pod adresem http://gwd.nfosigw.gov.pl.

– Dofinansowanie dla nabywców indywidualnych będzie przyznawane na zasadzie refundacji części poniesionych kosztów zakupu auta. Aby ją uzyskać, wystarczy przedstawić fakturę zakupu i przejść kilka prostych kroków w formularzu online – podkreśla wiceprezes NFOŚiGW Artur Lorkowski.

A co z przedsiębiorcami? Fundusz uruchomi 2 sierpnia nabór banków, które mają dystrybuować dopłaty do leasingu. To właśnie banki w imieniu NFOŚiGW będą te dopłaty przyznawać.

– System dystrybucji dopłat będzie przyjazny dla przedsiębiorców, w pełni zintegrowany z biznesowym modelem finansowania aut przez leasing. Wnioski o dopłaty do leasingu aut zeroemisyjnych będą składane u pracownika firmy leasingowej, który będzie odpowiadał również za umowę leasingową. Banki będą podejmowały – w imieniu NFOŚiGW – decyzje o przyznaniu dotacji w ciągu dwudziestu dni od przekazania wniosku do banku przez firmę leasingową. Tak prosty dostęp do dopłat na leasing aut elektrycznych jest możliwy tylko dzięki ścisłej współpracy NFOŚiGW z przedstawicielami sektora bankowego oraz leasingowego – wyjaśnia wiceprezes Lorkowski.

Po finalizacji tego procesu podmioty gospodarcze zyskają możliwość ubiegania się o dofinansowanie więcej niż jednego pojazdu, a wysokość dotacji uzależniona zostanie od rodzaju auta i przewidywanego przebiegu. Dofinansowanie zakupu pojazdów dostawczych kategorii N1 wyniesie nawet 70 tys. zł. Warunkiem będzie zadeklarowanie średniorocznego przebiegu powyżej dwudziestu tysięcy kilometrów. Na dopłaty do umów leasingu elektryków firmowych trafi 400 mln zł.

– Uruchomienie dopłat do leasingu jest kluczowe dla sukcesu programu „Mój elektryk”, a elektryfikacja transportu w Polsce ma zasadnicze znaczenie dla realizacji celów klimatycznych. Wsparcie kierowane przez NFOŚiGW do przedsiębiorców i samorządów upowszechni stosowanie pojazdów zeroemisyjnych. Dzięki temu zostanie potrojona liczba samochodów elektrycznych w Polsce, co pozwoli na dalszy rozwój infrastruktury ładowania oraz produkcji na potrzeby rynku samochodów zeroemisyjnych. Dlatego dziękuję przedstawicielom firm leasingowych oraz banków, których cenne uwagi pomogły zbudować system dystrybucji dopłat do leasingu przyjazny dla leasingobiorców – podkreślał na niedawnej konferencji prasowej minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka.

Więcej informacji o programie „Mój elektryk” jest dostępnych na stronie www.nfosigw.gov.pl/mojelektryk

Newsletter

Koronagorączka w Mykanowie. Wójt apeluje o zaprzestanie hejtu wobec chorych i ich rodzin

Mykanów

Maskpol na krawędzi bankructwa? W sprawie spółki interweniuje były wicepremier i minister obrony

Panki

Będą kosić i stawiać snopki. Starostwo szykuje na sobotę festiwal

Mykanów

Pobiegną w szczytnym celu. Mieszkańcy Garnka chcą pomóc 13-latce wygrać ze śmiertelną chorobą

Kłomnice

Newsletter