Lada moment ruszy przebudowa drogi wojewódzkiej nr 491 na odcinku od granicy województwa śląskiego do granicy Częstochowy. Inwestycja, której realizację powierzono firmie Drog-Bud, będzie największym tego typu przedsięwzięciem w regionie i pochłonie ponad 350 mln zł. Przebudowa obejmie odcinek dwudziestu ośmiu kilometrów. Właściwe prace drogowe, które rozpoczną się 16 września, implikują konieczność wprowadzenia od tego dnia tymczasowej organizacji ruchu.
Przedsięwzięcie ma ogromne znaczenie nie tylko dla północnej części województwa śląskiego, ale i dla całego regionu. Jak ponadto podkreślają urzędnicy z województwa, w wyniku przebudowy DW 491 parametry techniczne drogi zostaną dostosowane do prognozowanego ruchu, poprawi się bezpieczeństwo użytkowników poprzez budowę wyodrębnionych ciągów dla pieszych i rowerzystów, montaż elementów bezpieczeństwa czy gruntowną przebudowę skrzyżowań.
– Konstrukcja przebudowywanej DW 491 została zaprojektowana z uwzględnieniem najnowszych dostępnych technologii. Wszystkie warstwy bitumiczne zostaną wykonane z asfaltów wysokomodyfikowanych. Przewidywana trwałość dróg przebudowywanych i budowanych przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach wynosi aż pięćdziesiąt lat. Oznacza to, że w tym czasie nie będzie konieczności ich gruntownej przebudowy — mówił Bartłomiej Sabat, wicemarszałek województwa śląskiego w czasie czerwcowej konferencji po podpisaniu umowy z wykonawcą.
Inwestycja obejmie kompleksową modernizację drogi, w tym jej skrzyżowań, na których powstaną ronda i światła, budowę chodników, ścieżek pieszo-rowerowych oraz zatok autobusowych. Zainstalowane zostaną również elementy poprawiające bezpieczeństwo, takie jak oznakowanie, odwodnienie, oświetlenie oraz przebudowie poddanych będzie sześć obiektów mostowych, w tym wiadukt nad linią kolejową. Ponadto powstaną przejazdy gospodarcze, przepusty, urządzenia ochrony środowiska czy zmodernizowana zostanie kolidująca infrastruktura techniczna.
Przygotowawcze prace na szlaku rozpoczęły się z początkiem września, zwłaszcza na odcinku od Kamyka do Łobodna. 16 września ruszają już tam prace drogowe. W specjalnym komunikacie wykonawca poinformował jednak o zamknięciu drogi na całej długości inwestycji, od Częstochowy do granicy z województwem łódzkim.
– Chodzi głównie o przeniesienie ruchu tranzytowego poza obszar inwestycji. Zależy nam na tym, by wyeliminować tranzyt z tej drogi, by ruch się zmniejszył, aby nam było wygodniej i sprawniej się budowało. Ruch dla mieszkańców będzie cały czas dostępny, podobnie jak dla pojazdów komunikacji publicznej czy służb ratowniczych. Będą miały możliwość poruszania się po szlaku. Oczywiście wystąpią utrudnienia, na przykład trzeba będzie jeździć po sfrezowanej nawierzchni czy też podbudowie z kruszywa, ale dojazd każdy będzie miał. Wjazdy na posesje czy też do punktów handlowych będą podsypane. Nie będzie jednak możliwości parkowania wzdłuż drogi – wyjaśnia przedstawicielka wykonawcy.
Prace będą prowadzone etapami. Jak zaznaczono w rozmowie z redakcją, firma będzie się pojawiać w różnych miejscach, na różnych odcinkach, gdzie zakres prowadzonych działań będzie odmienny. Tym samym jezdnia nie będzie więc od razu sfrezowana na całej planowanej długości przebudowy, czyli sięgającej ponad dwadzieścia osiem kilometrów. Jak zatem zaprojektowano objazdy dla ruchu tranzytowego?
– Objazd został zaprojektowany z myślą o kierunkach do Działoszyna i Częstochowy, co pozwoli na sprawne przemieszczanie się. Będą prowadzić przez drogi krajowe DK 42, DK 43, DK 46, ulicę Dekabrystów w Częstochowie oraz drogę wojewódzką DW 483 – podkreślił wykonawca w komunikacie.
Planowane zakończenie prac to 31 grudnia 2027 roku.