Ponad 350 mln zł kosztować będzie przebudowa biegnącej przez gminę Kłobuck DW 491. Władze urzędu marszałkowskiego podpisały właśnie z wykonawcą umowę na wykonanie tego istotnego dla subregionu północnego zadania.
Jak podkreślają władze województwa śląskiego, to niezwykle ważna realizacja i to nie tylko z perspektywy subregionu północnego, ale całego województwa.
– W pewnym sensie to historyczny dla subregionu północnego moment, bo sprawa gruntownej modernizacji tej drogi sięga 2015 roku, gdy powstał jej projekt przebudowy. W sierpniu ubiegłego roku, radni Sejmiku wpisali inwestycję do Wieloletniej Prognozy Finansowej, a dziś już mamy konkret w postaci umowy na prace drogowe – podkreślił podczas podpisywania umowy z wykonawcą wicemarszałek Grzegorz Boski.
Przedsięwzięcie zostanie zrealizowane w dwóch częściach. Począwszy od granicy województwa do Łobodna, gdzie długość odcinka sięgnie siedemnastu kilometrów i od tej miejscowości do granicy Częstochowy. Tutaj modernizacja obejmie jedenaście kilometrów drogi. W przypadku pierwszej części wartość robót budowlanych sięgnie 204,4 mln zł, a drugiej – 146 mln zł. W sumie wartość podpisanego kontraktu to 350,4 mln zł.
Realizacja inwestycji obejmuje przebudowę drogi głównej, jej skrzyżowań z istniejącą siecią, budowę elementów bezpieczeństwa ruchu w postaci chodników, ciągów pieszo-rowerowych czy zatok autobusowych. Pojawi się też odpowiednie oznakowanie, a arteria wyposażona zostanie w odwodnienie, drenaż i oświetlenie. Umowa przewiduje także stworzenie kanału technologicznego, sześć obiektów mostowych, w tym wiaduktu nad linią kolejową, przejazdów gospodarczych, przepustów, jak i również urządzeń ochrony środowiska oraz kolidującej infrastruktury technicznej.
– Zakres prac jest szeroki, ale to jednocześnie obrazuje, jak ważna jest to inwestycja. Zabiegaliśmy też o to, aby była to droga kwalifikowana jako regionalna – dodaje wicemarszałek Bartłomiej Sabat.
Jak podkreślają urzędnicy z województwa, w wyniku przebudowy DW 491 parametry techniczne drogi zostaną dostosowane do prognozowanego ruchu, poprawi się bezpieczeństwo użytkowników ruchu poprzez budowę wyodrębnionych ciągów pieszych i pieszo-rowerowych, montaż elementów bezpieczeństwa, przebudowę skrzyżowań i poprawę odwodnienia drogi.
– Konstrukcja przebudowywanej DW 491 została zaprojektowana z uwzględnieniem najnowszych dostępnych technologii. Wszystkie warstwy bitumiczne zostaną wykonane z asfaltów wysokomodyfikowanych. Przewidywana trwałość dróg przebudowywanych i budowanych przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach wynosi aż pięćdziesiąt lat. Oznacza to, że w tym czasie nie będzie konieczności ich gruntownej przebudowy — mówi Sabat.