Kto chce pozbyć się zalegającego na terenie swojej nieruchomości niebezpiecznego minerału, ma możliwość jego bezpłatnego usunięcia. Trzeba się jednak pospieszyć.
Mieszkańcy, którzy są zainteresowani tym rozwiązaniem na złożenie wniosku mają czas jedynie do końca marca. W dokumencie, który można pobrać ze strony internetowej urzędu, trzeba wskazać adres nieruchomości, jej numer ewidencyjny, a także określić rodzaj usuwanych wyrobów oraz ich ilość.
– We wniosku należy podać czy chodzi o płyty eternitowe, okładziny ścian czy elementy zabudowy, jak na przykład balkonów lub ogrodzeń. Konieczne jest również zaznaczenie jego źródła pochodzenia i określenia czy mamy do czynienia z budynkiem mieszkalnym, gospodarczym lub innego przeznaczenia – mówi wójt Piotr Juszczyk.
Do wspomnianego dokumentu należy także dołączyć kolorowe zdjęcie zgromadzonego na działce materiału, a same odpady umieścić na palecie lub w torbie typu Big Bag.
Jak informują gminni urzędnicy, dofinansowaniem nie będą objęte koszty związane z demontażem pokryć azbestowych oraz zakupem i montażem nowych pokryć dachowych.
Pracownicy urzędu gminy złożą wkrótce do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach wniosek o udzielenie dotacji na usunięcie szkodliwych wyrobów zawierających azbest. Gdy ten zostanie pozytywnie rozpatrzony, wyłoniona zostanie wyspecjalizowana firma, która zajmie się odbiorem, transportem i utylizacją odpadów. W ubiegłym roku udało się je usunąć z aż siedemdziesięciu dwóch posesji.