37,5 tys. zł otrzymała Szkoła Podstawowa im. Mikołaja Kopernika we Wrzosowej ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach na realizację projektu „Zielonej Pracowni 2020”. Kolejne 4,5 tys. zł dołożył urząd gminy. Zmodernizowana klasa ma za zadanie rozbudzać zainteresowania przyrodnicze tamtejszych uczniów.
Koncepcja, która finalnie została wdrożona to efekt wspólnej pracy uczniów, nauczycieli biologii i plastyki oraz dyrektor placówki. Realizacja, która trwała od lipca do listopada objęła remont pracowni, zakup niezbędnych mebli, sprzętu komputerowego, mikroskopów, a także pomocy dydaktycznych w postaci modeli i preparatów.
– Przewodnią myślą naszej pracowni jest poznawanie życia i funkcji przyrodniczej owadów zapylających. W tym kontekście rozwijane są wszelkie działania związane z poznawaniem i ochroną bioróżnorodności świata przyrodniczego – wyjaśnia Magdalena Drozd-Korbyla, pedagog ze szkoły we Wrzosowej. – Tematyka nie jest wybrana przypadkowo. Wspólnie z Fundacją „Nasza Ziemia” realizowaliśmy jakiś czas temu autorski projekt „Pszczoła potrzebna od zaraz!”, który związany był z ochroną owadów zapylających. Na szkolnym podwórku posiadamy ścieżkę dydaktyczną na ten temat. Co roku na wiosnę tworzymy tam miejsca przyjazne pszczołom. Chcieliśmy, aby te owady towarzyszyły naszym przyrodniczym odkryciom, a także, aby wystrój naszego „Zakątka zapylaczy” zdradzał od razu, jakie organizmy są głównym bohaterem naszej pracowni – dodaje.
Reklama
Jedna ze znajdujących się tam gablot poświęcona jest pszczelarstwu i produktom pszczelim. Na ścianach dominują zdjęcia zapylaczy miododajnych roślin, a z kolei na parapetach w planach przewidziana jest ich hodowla.
– Niewątpliwą atrakcją pracowni będzie możliwość podglądania w sezonie za pomocą kamery łąki kwietnej pod kątem przylatujących zapylaczy. Planujemy na wiosnę zainstalować specjalne domki dla murarek. Pozyskane w ramach projektu środki pozwoliły na zakup odpowiedniego sprzętu – cieszy się nauczycielka.
Zmodernizowane pomieszczenie pełni przede wszystkim rolę pracowni przyrodniczo-biologicznej, która służy przeprowadzaniu bieżących lekcji. Przystosowana zarówno do indywidualnych prac badawczych, jak i tych w grupach sala, została wyposażone w stoliki uczniowskie w kształcie plastra miodu. Modyfikacji poddane zostały także stanowiska obserwacji mikroskopowych. W klasie pojawił się też stół pokazowy. Wszystko po to, aby demonstracyjne wersje doświadczeń pozwoliły na ich obserwację przez wszystkich uczniów.