Obserwuj nas

Powiat kłobucki

Samorząd województwa wsparł szpitale powiatowe. Skorzysta także kłobucki

fot. Starostwo Powiatowe w Kłobucku

Opublikowany

,

Ponad 11 mln zł wyasygnował Sejmik Województwa Śląskiego na pomoc szpitalom powiatowym. Zakup niezbędnego sprzętu ma im pomóc w zwalczaniu patogenu koronawirusa.

Stosowną uchwałę radni sejmiku przyjęli na posiedzeniu 22 czerwca. Środki trafią do szesnastu szpitali w województwie. Jedną z instytucji, która skorzysta ze wsparcia, będzie Zakład Opieki Zdrowotnej w Kłobucku.

– Pieniądze zostały zabezpieczone w budżecie województwa śląskiego w ramach dotacji celowych na pomoc finansową udzielaną między jednostkami samorządu terytorialnego na dofinansowanie zadań własnych i zakupów inwestycyjnych. Wnioskodawcami są w tym przypadku miasta i powiaty. Argumentowały swoje prośby koniecznością zakupu dodatkowego sprzętu, jak aparatów USG i RTG, respiratorów, defibrylatorów, kolumn endoskopowych – informuje biuro prasowe urzędu marszałkowskiego.

Przyznaną dotację, sięgającą niemal 640 tys. zł, powiat kłobucki wykorzysta na zakup nowej karetki. Będzie to ambulans sanitarny typu „C” wraz z kompletną zabudową medyczną oraz noszami.

Popów

Świetlica w Nowej Wsi woła o pomoc. Sołtys bije na alarm, wójt odpowiada: Dużego remontu nie będzie

Opublikowany

,

Maciej Krawczyk
fot. Screenshot/Urząd Gminy Popów

Podczas listopadowej sesji w Popowie radni zajęli się przede wszystkim pakietem uchwał finansowych i podatkowych na kolejne lata, zmianami w regulaminie utrzymania czystości, zasadami dotowania zabytków oraz przystąpieniem do opracowania nowych miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. W drugiej części obrad głos zabrali sołtysi, zgłaszając problemy dotyczące świetlic, chodników, dróg, altan i zieleni przydrożnej w swoich miejscowościach.

W pierwszej kolejności rada zajęła się zmianami w tegorocznym budżecie oraz aktualizacją wieloletniej prognozy finansowej na lata 2025-2032. Zgodnie z podjętą uchwałą wysokość deficytu budżetowego ustalono na blisko 733 tys. zł. Ma on zostać pokryty z dwóch źródeł: wolnych środków w kwocie 448 tys. zł oraz kredytu w wysokości 284 tys. zł.

Zmieniono także załączniki dotyczące dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów, a tabela z limitami zobowiązań gminy otrzymała nowe brzmienie. Zaktualizowana wieloletnia prognoza finansowa oraz wykaz przedsięwzięć wieloletnich zostały przyjęte bez głosu sprzeciwu – radni jednogłośnie poparli zarówno korektę budżetu, jak i WPF.

Jednym z ważniejszych punktów sesji był pakiet uchwał podatkowych na 2026 rok. Radni uchwalili wysokość stawek podatku od nieruchomości, podejmując decyzję o braku ich podwyżek w porównaniu z rokiem 2025.

Jednocześnie rada zdecydowała o obniżeniu średniej ceny skupu żyta przyjmowanej jako podstawa do obliczenia podatku rolnego. Zgodnie z komunikatem GUS stawka wyniosłaby 666,42 zł za decytonę, jednak gmina postanowiła zastosować niższą wartość – 600 zł za dt.

Zarówno uchwała dotycząca stawek podatku od nieruchomości, jak i uchwała o obniżeniu średniej ceny żyta zostały przyjęte jednogłośnie.

Radni przyjęli również roczny program współpracy gminy z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami uprawnionymi na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na przyszły rok.

Dokument określa m.in. priorytetowe obszary działań, formy współpracy oraz zasady zlecania zadań publicznych organizacjom działającym na terenie gminy, w tym stowarzyszeniom, fundacjom czy jednostkom OSP. Uchwała została przyjęta bez dyskusji i jednogłośnie.

Jedną z decyzji o charakterze strategicznym dla rozwoju turystyki było przystąpienie samorządu do stowarzyszenia Lokalna Organizacja Turystyczna „Kraina Siedmiu Rzek”.

Radni zgodzili się, by samorząd stał się członkiem tej struktury, co ma umożliwić skuteczniejszą promocję walorów rekreacyjnych gminy, udział w wspólnych projektach oraz łatwiejsze aplikowanie o zewnętrzne środki na przedsięwzięcia związane z turystyką i wypoczynkiem.

Na sesji rozstrzygnięto także kwestię wynagrodzenia wójta Jana Kowalika. W specjalnej uchwale rada ustaliła nowe miesięczne uposażenie szefa samorządu, składające się z kilku elementów. To przede wszystkim wynagrodzenie zasadniczego w wysokości 10 770 zł, dodatek funkcyjny sięgający 3 300 zł i specjalny w wysokości 30 proc. łącznej kwoty wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatek funkcyjny, czyli 4 221 zł. Włodarzowi przysługuje też dodatek za wieloletnią pracę w wysokości 20 proc. wynagrodzenia zasadniczego, tj. 2 154 zł. Łącznie daje to 20 445 zł brutto miesięcznie. Uchwała w sprawie wynagrodzenia wójta zacznie obowiązywać z mocą od 1 lipca 2025 roku. Dokument uchylający poprzednią uchwałę płacową został przyjęty jednogłośnie, bez pytań i wniosków ze strony radnych.

Radni wrócili również do regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy. Zmieniona uchwała z 2019 roku precyzuje obowiązki właścicieli nieruchomości oraz posiadaczy domków letniskowych w zakresie selektywnej zbiórki odpadów.

Rozszerzono i uporządkowano katalog frakcji, które należy gromadzić w wyznaczonych pojemnikach, kontenerach i workach. Obejmuje on m.in. papier i tekturę, tworzywa sztuczne wraz z opakowaniami PET i opakowaniami wielomateriałowymi, szkło, bioodpady, tekstylia i odzież, popiół i żużel. Osobno uregulowano zasady zbiórki takich odpadów jak: meble i odpady wielkogabarytowe, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, przeterminowane leki i chemikalia, zużyte baterie i akumulatory, odpady budowlane i rozbiórkowe, zużyte opony, odpady zielone, odpadowa papa oraz wełna mineralna.

Kolejny punkt dotyczył zasad udzielania dotacji celowych z budżetu gminy na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytkach położonych na terenie gminy, wpisanych do rejestru lub ujętych w gminnej ewidencji.

Nowe przepisy przewidują, że o wsparcie będą mogły ubiegać się podmioty posiadające tytuł prawny do obiektu – właściciele, użytkownicy wieczyści, zarządcy czy podmioty dysponujące innym prawem rzeczowym bądź umową cywilnoprawną. Maksymalna wysokość dotacji została określona na 50 proc. nakładów koniecznych na wykonanie przedsięwzięcia.

Uchwała będzie obowiązywać do 30 czerwca 2031 roku. Również i w tym punkcie rada była jednomyślna.

W dalszej części sesji radni przyjęli trzy uchwały planistyczne, dotyczące przystąpienia do sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dla części obrębów geodezyjnych Wąsosz Górny, Więcki i Zawady.

Podczas sesji głos zabrała sołtys Nowej Wsi, zwracając uwagę na zły stan techniczny miejscowej świetlicy.

– Czy w najbliższym czasie przewidziany jest jakiś remont w świetlicy wiejskiej? Przeciekający dach, odpadający sufit w kuchni i zagrzybiałe ściany w łazienkach nie są dobrą wizytówką naszej świetlicy – mówiła.

W odpowiedzi wójt przyznał, że obiekt wymaga prac, ale na razie gmina nie planuje kompleksowej modernizacji.

– To znaczy większy remont na pewno nie, a bieżący remont, jak najbardziej tak – zadeklarował.

Kolejne pytania dotyczyły stanu chodników, przede wszystkim w rejonie Smolarzy i Dąbrowy. Zwrócono uwagę na zarastające pobocza oraz konieczność bardziej gruntownej naprawy nawierzchni.

Wójt przypomniał, że odcinek ten znajduje się przy drodze powiatowej i gmina może jedynie zabiegać o jego remont w Powiatowym Zarządzie Dróg w Kłobucku.

– Akurat jeżeli chodzi o Smolarze i Dąbrowę, to chodnik jest przy drodze powiatowej. Widzę, że z tych pism, które otrzymałem i jeżeli chodzi o budżet na przyszły rok, to przygotowuje się do dokończenia remontu chodnika w miejscowości Więcki. Będziemy zatem wnioskować, żeby taki remont też przeprowadzić na części miejscowości Dąbrowa i Smolarze – wyjaśnił.

Podkreślił też, że część odpowiedzialności za utrzymanie chodnika spoczywa na właścicielach posesji przylegających do drogi.

– Wiadomo, że część tych chodników jest przy terenach niezamieszkałych, czyli przy polach. No to się nie dziwię, że zarasta, ale część, i tu musi mi pani przyznać też rację, jest przy gospodarstwach zamieszkałych, gdzie to właściciel posesji powinien o to zadbać, o jego bieżący, że tak powiem, wygląd – zaznaczył.

Sołtys Kamieńszczyzny pytał z kolei o możliwość ustawienia wiaty przy placu świetlicy, zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami z mieszkańcami.

– Chciałem zapytać o kiedyś opisaną wiatę na placu świetlicy w Kamieńszczyźnie. Czy to jest możliwe? – dopytywał.

Przedstawiciel urzędu doprecyzował, że chodzi o wiatę na rowery przy przystanku i zapowiedział realizację tego zadania.

W kolejnym wystąpieniu sołtys innej z miejscowości pytała o planowaną drogę na tzw. pierwszej części Lelit. Zgłosiła wątpliwości mieszkańca, który planuje budowę ogrodzenia, ale obawia się, czy przyszły przebieg drogi nie spowoduje konieczności jego korekty.

– Tutaj jeden z mieszkańców chciał się zapytać, kiedy są przewidziane jakieś te nadsypy, bo on chce stawiać płot. I teraz nie wie, jak ma to wytyczone – relacjonowała.

Urzędnicy wskazali, że właściciel powinien trzymać się granic swojej działki, a gmina planuje kontynuację prac ziemnych, by przygotować teren pod przyszłą inwestycję drogową.

Sołtys poruszyła także temat doprowadzenia wody do jednej z działek, gdzie konieczne jest ułożenie ok. 90 metrów przyłącza.

– Też bym chciała wiedzieć, kiedy, czy jest sens, żeby to jak najszybciej zrobić, bo tam jest 90 metrów ciągnięcia do mojej działki – podkreśliła.

Wójt zachęcał do nieodkładania inwestycji w czasie.

– Im szybciej, tym lepiej, bo później w takim wykopie nie będziesz tego robić, jak będzie miękka ziemia – odpowiedział.

W dyskusji pojawił się również temat altany przy boisku na tzw. Okrągliku oraz stanu zieleni przy drodze prowadzącej w tym kierunku.

Sołtyska przypomniała, że mieszkanka Rębielic Królewskich zgłaszała problem przeciekającego dachu altany. W odpowiedzi usłyszała, że pracownicy już tam byli i dokonali bieżącej naprawy, żeby już nie przeciekało.

W dalszej części wystąpienia zwrócono uwagę na konieczność podcięcia gałęzi i wycięcia krzewów przy drodze prowadzącej w kierunku boiska – od strony budynków mieszkalnych, w kierunku dawnych garaży.

– Tam bardzo jest dużo takich krzaków, nie potrafią samochodami przejeżdżać. Te samochody nie potrafią się minąć – alarmowała sołtyska.

Zapowiedziano, że tego typu prace będą prowadzone w sezonie jesienno-zimowym.

CZYTAJ DALEJ

Lipie

Gmina Lipie buduje, remontuje i cyfryzuje. Czy budżet i mieszkańcy to wytrzymają?

Opublikowany

,

Maciej Krawczyk
fot. Screenshot/Urząd Gminy Lipie

Podczas ostatniej sesji Rady Gminy Lipie radni zajęli się przede wszystkim stanem realizowanych inwestycji, sytuacją finansową samorządu oraz pakietem uchwał podatkowych i śmieciowych na kolejny rok. Obrady miały w dużej mierze charakter sprawozdawczy. Szczegółowo omówiono zadania wykonane w okresie międzysesyjnym, postęp robót przy kluczowych inwestycjach wodno-kanalizacyjnych i drogowych, a także działania związane z termomodernizacją budynków użyteczności publicznej. Na koniec radni podjęli szereg uchwał o charakterze finansowym, w tym dotyczących stawek podatków lokalnych, opłat za odpady oraz zasad dotowania wymiany źródeł ciepła.

Jako pierwszy głos zabrał kierownik referatu inwestycji, który przedstawił informację z wykonanych w ostatnich tygodniach zadań. Jak relacjonował, zakończono prace przy remoncie dwóch hydroforni, obejmujące zarówno odnowienie pomieszczeń, jak i wymianę armatury doprowadzającej wodę do sieci.

– Zadanie polegało na odnowieniu ścian i wyposażenia w pomieszczeniach, wymianie odcinków instalacji tłoczącej wodę do sieci zewnętrznej oraz wykonaniu nowych okładzin na ścianach wewnętrznych. Uporządkowaliśmy też teren wokół budynku – mówił urzędnik, podkreślając, że część zaleconych przez nadzór prac udało się zrealizować przed wymaganym terminem.

Kolejnym zadaniem była modernizacja chodnika przy drodze powiatowej nr 1002S w Zbrojewsku. Na odcinku około 380 metrów wymieniono starą nawierzchnię z płytek betonowych, miejscami poszerzając trakt dla pieszych. Trwają również prace w budynku urzędu gminy, gdzie przebudowywana jest część sanitariatów.

– Z trzech małych pomieszczeń wydzielamy jedno większe, dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Prace są w toku, planujemy je zakończyć jeszcze w najbliższych tygodniach – poinformował.

Kierownik odniósł się także do robót realizowanych w ramach funduszy sołeckich, zapowiadając rozpoczęcie utwardzania terenu po dostarczeniu materiałów i sprzyjających warunkach pogodowych.

Następnie radni wysłuchali obszernej prezentacji dotyczącej inwestycji prowadzonych w bieżącym roku na terenie gminy.

– Realizujemy cztery odcinki wodociągu. Pierwszy to ponad 600 metrów sieci w miejscowości Danków, drugi – odcinek w Napoleonie, od okolic muzeum do krańca drogi, trzeci – ulica Stawki w Kleśniskach, a czwarty – odcinek w Giętkowiźnie o długości ok. 260 metrów. Wszędzie tam sieć jest już ułożona, prace terenowe zakończono i trwają odbiory inwestycji – wyliczał.

Kierownik mówił również o zakończonych i trwających pracach przy budowie miejsc postojowych i placów utwardzonych.

– Przy cmentarzu w jednej z miejscowości na powierzchni około 600 metrów kwadratowych powstał nowy parking z podbudową i nawierzchnią z kostki, tak ułożonej, by woda mogła wsiąkać w grunt. Dzięki temu zmieści się tam ponad 20 samochodów – podkreślił, wskazując także na wykonane utwardzenia przy świetlicach i obiektach leśnych, połączone z montażem nowych schodów, murków oporowych i wyposażeniem placu zabaw.

Ważnym elementem sprawozdania była informacja o zakończonym remoncie jednego z odcinków drogi gminnej, gdzie na ponad 1,2 km położono nową nakładkę asfaltową.

– Remont drogi od skrzyżowania z drogą wojewódzką do skrzyżowania z ulicą Słoneczną został zakończony i odebrany. Na ponad kilometrowym odcinku ułożono nową warstwę ścieralną, a w miejscach największych zaniżeń wzmocniono podbudowę. Dodatkowo wykonano pobocza z kruszywa – relacjonował.

Trwają też jeszcze roboty przy modernizacji innych dróg, m.in. w rejonie ulic Czereśniowej i Stawowej, gdzie wprowadzono rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo ruchu.

– W miejscu skrzyżowania kilku ulic zaprojektowano wysepkę, która wymusi uspokojenie ruchu. Do wykonania pozostaje warstwa ścieralna i opaski z kruszywa oraz prace wykończeniowe przy zjazdach – doprecyzował.

Jedną z większych tegorocznych inwestycji drogowych jest budowa nowej drogi do kompleksu domków letniskowych, gdzie dotychczasowy dojazd miał charakter drogi gruntowej.

– Na odcinku około 800 metrów powstała całkowicie nowa droga z pełną podbudową i dwiema warstwami nawierzchni asfaltowej. Dotąd dojazd był często równany i dosypywany kamieniem, teraz to pełnowartościowa droga z pięcioletnią gwarancją – podkreślił.

W dalszej części prezentacji kierownik omówił postęp prac przy termomodernizacji budynków gminnych. Wśród nich znalazł się m.in. obiekt, w którym odbywają się sesje rady.

– Termomodernizacja budynku domu kultury obejmuje ocieplenie ścian zewnętrznych, stropu pod dachem, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, modernizację instalacji oświetlenia oraz montaż instalacji fotowoltaicznej z magazynem energii. Wartość zadania to blisko 1,5 mln zł – wyjaśnił.

Podobne prace prowadzone są w budynkach edukacyjnych, gdzie oprócz dociepleń modernizowane są instalacje ciepłej wody, oświetlenie oraz montowane są panele fotowoltaiczne.

Kulminacyjnym punktem infrastrukturalnej części sprawozdania była informacja o przebudowie oczyszczalni ścieków, jednej z największych obecnie inwestycji w gminie.

– Zakres robót obejmuje budowę nowego reaktora biologicznego, zbiorników retencyjnych i obiektów towarzyszących. Wykonano już część fundamentów i ścian, na budowie pracujemy praktycznie w cyklu ciągłym. Głębokość wykopów sięga miejscami nawet 10 metrów, co robi wrażenie przy oględzinach. Całe zadanie opiewa na ponad 7,8 mln zł, z czego 6 mln to środki zewnętrzne. Termin zakończenia robót wyznaczono na listopad przyszłego roku – przedstawił kierownik.

Po zakończeniu części prezentacyjnej przewodnicząca rady podziękowała za materiał, podkreślając skalę realizowanych przedsięwzięć.

– Patrząc na ilość tych zadań, przyjemnie się to ogląda. Widać, że inwestycje są rozproszone po całej gminie i realnie zmieniają nasze miejscowości – stwierdziła Ewa Kuc.

W kolejnym punkcie kierownik poinformował o przetargach ogłoszonych w okresie międzysesyjnym. Szczególnie dużo uwagi poświęcono postępowaniu na budowę tzw. aktywnego placu zabaw przy gminnym obiekcie, gdzie dwa pierwsze przetargi zakończyły się fiaskiem z powodu braku ważnych ofert. Obecnie trwa procedura wyboru wykonawcy w trzecim postępowaniu. Ponadto podpisano umowę na termomodernizację budynków edukacyjnych, której zakończenie przewidziano na grudzień przyszłego roku.

Następnie głos zabrał przedstawiciel urzędu odpowiedzialny za realizację wniosków zgłaszanych podczas poprzedniej sesji i posiedzeń komisji. Pierwsza kwestia dotyczyła organizacji ruchu przy poczcie w Lipiu, gdzie mieszkańcy zgłaszali potrzebę uporządkowania wjazdu w rejonie paczkomatu.

– Działka, na której jest on posadowiony, pozostaje w użytkowaniu wieczystym podmiotu zewnętrznego. Ewentualne wprowadzenie nowej organizacji ruchu wymaga uzgodnień z zarządcą drogi powiatowej oraz opracowania projektu organizacji ruchu. Gmina może wystąpić do użytkownika wieczystego z prośbą o przeanalizowanie możliwości takich zmian, ale nie ma kompetencji, by samodzielnie je wprowadzić – wyjaśnił.

Odnosząc się do wniosku o utwardzenie drogi na ulicy Ogrodowej, wskazano, że zadanie może być zrealizowane przy wykorzystaniu kruszywa, o ile zostaną zabezpieczone środki na robociznę.

– Szacunkowy koszt prac związanych z rozplantowaniem materiału i zagęszczeniem to około 10 tys. zł. Gdy tylko będziemy mieli potwierdzone finansowanie, ustalimy termin wykonania – zadeklarował.

Spore emocje budziła kwestia udostępniania placów zabaw przy szkołach po godzinach pracy placówek. Przedstawiciel urzędu przypomniał, że część obiektów – takich jak plac zabaw przy centrum – jest ogólnodostępna, natomiast inne pozostają na terenie szkół i wykorzystywane są przede wszystkim przez dzieci z przedszkola i klas młodszych.

– Place zabaw przy szkołach należą do zespołów szkół i są traktowane jako szkolne. Dyrektorzy nie wyrażają zgody na ich ogólnodostępność, bo odpowiadają za bezpieczeństwo użytkowników i stan urządzeń. Nie mają też kadr, które codziennie przed zajęciami sprzątałyby teren i sprawdzały urządzenia. Po godzinach pracy szkoły nikt nie ma faktycznego wpływu na to, w jaki sposób place byłyby użytkowane – tłumaczył, zapowiadając, że temat będzie jeszcze omawiany z dyrektorami na komisji oświaty.

W odniesieniu do zgłoszeń o tworzących się zastoinach wody przy drogach powiatowych po robotach kanalizacyjnych poinformowano, że odbyło się spotkanie z przedstawicielami Powiatowego Zarządu Dróg w Kłobucku i wykonawcą inwestycji.

– Ustalono, że zastoje nie są wynikiem samego odtworzenia nawierzchni po kanalizacji, lecz tego, że w tych miejscach są najniższe punkty drogi. Jedynym skutecznym rozwiązaniem jest wykonanie dodatkowego odwodnienia. PZD przeanalizuje możliwość realizacji takich prac i przedstawi koszty – przekazał urzędnik.

Przedstawiono także informację w sprawie zniszczonego ogrodzenia przy stawach na ulicy Parkowej. Właściciel nieruchomości ponownie zadeklarował naprawę ogrodzenia, jednak bez wskazania konkretnego terminu, zastrzegając, że chciałby wykonać prace kompleksowo, po zgromadzeniu środków. Do czasu większego remontu zapowiedział jedynie doraźne zabezpieczenie uszkodzonej siatki.

Kolejnym wątkiem była kwestia remontu przepustu z udziałem osób skazanych wykonujących prace na rzecz gminy. Jak poinformowano, zadanie ma zostać rozpoczęte jeszcze w bieżącym miesiącu.

W dalszej części sesji radni zapoznali się z pismami skierowanymi do rady i przewodniczącego. Wśród nich znalazł się wniosek dotyczący rozbudowy i modernizacji strefy rekreacyjnej w jednej z miejscowości, prośba Komendy Powiatowej Policji w Kłobucku o dofinansowanie zakupu samochodu służbowego w kwocie 10 tys. zł oraz pismo z urzędu marszałkowskiego w sprawie pomocy finansowej przy zakupie agregatów prądotwórczych, które mają trafić na Ukrainę.

Następnie przewodniczący komisji finansów przedstawił sprawozdanie z dwóch posiedzeń, podczas których analizowano projekty uchwał finansowych oraz stawki podatków i opłat lokalnych. Komisja pozytywnie zaopiniowała projekty uchwał kierowanych na sesję, a także zaproponowała kierunkowe rozwiązania dotyczące obciążeń mieszkańców.

– Komisja rekomenduje podniesienie stawek podatku od nieruchomości i podatku od środków transportowych o 4,5 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Uwzględniliśmy poziom inflacji, potrzeby utrzymania gminy i konieczność zachowania równowagi między interesem mieszkańców a dochodami budżetu – wyjaśnił przewodniczący.

W przypadku podatku rolnego komisja przyjęła do wiadomości niższą średnią cenę żyta ogłoszoną przez GUS, jednocześnie proponując utrzymanie maksymalnej stawki na poziomie roku bieżącego. Omówiono także projekt stawek za gospodarowanie odpadami komunalnymi – 33 zł miesięcznie od osoby w przypadku selektywnej zbiórki i 99 zł w razie niesegregowania odpadów – oraz ulgi 1 zł od osoby dla właścicieli deklarujących kompostowanie bioodpadów.

– Komisja pozytywnie zaopiniowała również zwiększenie dofinansowania do wymiany źródeł ciepła z 6 do 10 tys. zł z budżetu gminy – dodał przewodniczący, wskazując, że decyzja ma zachęcić mieszkańców do szybszej wymiany przestarzałych pieców.

Przewodniczący komisji rolnictwa i ochrony środowiska przypomniał, że gmina wciąż jest zobowiązana do likwidacji tzw. „kopciuchów” i obecne tempo wymiany może skutkować nałożeniem kar.

– Plan zakładał wymianę 87 źródeł ciepła, natomiast na koniec września wymieniono dopiero 24. To oznacza, że najprawdopodobniej zapłacimy karę. W tej sytuacji zwiększenie dotacji do 10 tys. zł i dofinansowanie do 50 proc. poniesionych kosztów ma być impulsem dla mieszkańców – mówił.

Komisja analizowała także wysokość podatku rolnego i stawki za śmieci, opowiadając się za przyjęciem stawek 33 zł za odpady segregowane, zgodnie z propozycją komisji finansów.

Komisja rewizyjna zajęła się z kolei działalnością gminnej biblioteki publicznej, liczbą czytelników i planami doposażenia placówki. Po dyskusji pozytywnie zaopiniowała propozycje zmian oraz projekt uchwały dotyczącej regulaminu.

W końcowej części sesji wójt Bożena Wieloch przedstawiła obszerne sprawozdanie z działalności międzysesyjnej. Podkreśliła, że bieżący rok jest dla gminy czasem intensywnego pozyskiwania środków zewnętrznych.

– W 2025 roku pracujemy dzięki temu, że pozyskaliśmy ponad 21 mln zł nie tylko na inwestycje, ale też na oświatę, przedszkola i pomoc społeczną. Dzięki tym pieniądzom możemy realizować inwestycje taniej i jednocześnie podejmować zadania, na które nie udałoby się uzyskać dofinansowania – zaznaczyła, dziękując skarbnik, kierownikom referatów i pracownikom urzędu za zaangażowanie.

Jednym z najnowszych sukcesów jest pozyskanie prawie 1,9 mln zł na rozwój nowoczesnej administracji, przy wkładzie własnym gminy na poziomie ok. 330 tys. zł.

– Będziemy dalej cyfryzować usługi publiczne. Projekt obejmuje około 20 nowych e-usług, przede wszystkim w obszarze gospodarki przestrzennej i ochrony środowiska, ale także w zakresie udostępniania danych mieszkańcom. To wzmocni zarówno obsługę wewnętrzną, jak i zewnętrzną – tłumaczyła.

Wójt poinformowała również, że gmina ma już montaż finansowy na budowę boiska wielofunkcyjnego przy szkole. Zadanie ma być realizowane m.in. dzięki środkom z urzędu marszałkowskiego i Ministerstwa Sportu i Turystyki, przy udziale własnym budżetu gminy.

– Boisko będzie wyposażone w urządzenia towarzyszące, boiska poboczne, oświetlenie, ogrodzenie, dojście dla osób z niepełnosprawnościami i plac zabaw. Udało się zbudować montaż finansowy tak, by jak najmniej obciążać budżet gminy – zaznaczyła.

Odniosła się także do realizowanych ze środków gminnych inwestycji drogowych, w tym budowy ronda na skrzyżowaniu ulic Wiśniowej, Dworskiej i Stawowej.

– To nasze pierwsze rondo w gminie. Całość kosztowała niespełna 600 tysięcy złotych z budżetu. Gdyby nie środki zewnętrzne na inne zadania, trudno byłoby wygospodarować takie kwoty na inwestycje bez dofinansowania – przyznała.

Wójt szeroko omówiła też problemy związane z realizacją projektu „Zielonej przestrzeni” w Dankowie, współfinansowanego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach. Kolejne wersje projektu, konsultowane z konserwatorem zabytków, wciąż czekają na ostateczną akceptację, co rodzi ryzyko utraty dotacji.

– Mamy trzecią wersję projektu, dostosowaną do uwag konserwatora zabytków. Im dłużej trwa procedura, tym większe ryzyko, że stracimy środki. Samodzielnej decyzji konserwator nie podejmie, a bez jego zgody nie otrzymamy pozwolenia na budowę – relacjonowała.

Wójt poinformowała również o złożeniu wniosku o dofinansowanie utworzenia dziennego domu pobytu dla seniorów i osób z niepełnosprawnościami, a także wniosku do lokalnej grupy działania na kwotę 270 tys. zł, który obejmuje m.in. małą architekturę, altany i ławki solarne oraz doposażenie zaplecza kuchennego i sali.

W sprawozdaniu pojawiły się także odniesienia do inwestycji w Parzymiechach i Kleśniskach, gdzie gmina sukcesywnie porządkuje teren wokół świetlic i remiz, często przy znacznym udziale środków zewnętrznych. W przypadku termomodernizacji budynków – zarówno domu kultury, jak i budynków szkolnych – wyraźnie zaznaczono montaż finansowy oparty na środkach z KPO i WFOŚiGW oraz wkładzie własnym gminy.

Wójt podkreśliła, że pozyskiwanie funduszy zewnętrznych będzie konieczne również w kolejnych latach.

– Jeżeli gmina ma się rozwijać, musimy permanentnie zabiegać o środki zewnętrzne. One będą dostępne także po 2030 roku, ale trzeba się już teraz przygotować, mieć dokumentację i pomysły – mówiła.

Na zakończenie sprawozdania Bożena Wieloich podziękowała kołom gospodyń wiejskich za aktywność oraz pogratulowała jednostce OSP Zbrojewsko przyznania 25 tys. zł w programie „Bezpieczny strażak”. W osobistym fragmencie wystąpienia odniosła się także do niedawnego pogrzebu wieloletniej sołtys i społeczniczki, dziękując wszystkim za udział w uroczystościach.

– To było smutne wydarzenie, ale też dowód ogromnego szacunku dla osoby bardzo zasłużonej dla swojej miejscowości i całej gminy – podkreśliła.

Po zakończeniu części sprawozdawczej rada przystąpiła do głosowania nad przygotowanym pakietem uchwał. Jednogłośnie przyjęto m.in. projekt socjalny dla seniorów 80+, roczny program współpracy z organizacjami pozarządowymi na przyszły rok, uchwałę w sprawie organizacji publicznego transportu zbiorowego na terenie gminy oraz pakiet uchwał podatkowych i śmieciowych, w tym dotyczących stawek podatku od środków transportowych, nieruchomości i opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Rada zgodziła się również na podniesienie maksymalnej kwoty dotacji na wymianę źródeł ciepła do 10 tys. zł, udzielenie pomocy finansowej powiatowi na modernizację drogi oraz wprowadzenie zmian w budżecie i wieloletniej prognozie finansowej.

W części poświęconej wolnym wnioskom jako pierwsza głos zabrała sołtys jednej z miejscowości, dziękując władzom gminy za środki przekazane na budowę drogi i zagospodarowanie terenu wokół świetlicy.

– W imieniu mieszkańców chciałabym bardzo podziękować pani skarbnik, wszystkim pracownikom urzędu i radnym za przekazanie środków na budowę drogi oraz zagospodarowanie terenu przy świetlicy. Dla naszej miejscowości to ogromna zmiana – mówiła.

Następnie radna przedstawiła skargi mieszkańców Rozalina dotyczące przejazdu ciężkich samochodów przez wieś.

– Mieszkańcy nie mają nic przeciwko temu, że firma działa i daje ludziom pracę. Problemem jest wąska droga, zniszczona przez lata, z rowami po obu stronach. Przy mijaniu się z tak dużym pojazdem trzeba zjeżdżać na pobocze albo na czyjąś działkę. Ludzie obawiają się o bezpieczeństwo i zwracają uwagę, że obowiązuje tam ograniczenie tonażu – relacjonowała.

Radna przytoczyła również stanowisko przedstawiciela firmy, z którym rozmawiała telefonicznie.

– Usłyszałam, że firma jest gotowa na dialog i prosi, by w razie problemów przychodzić i rozmawiać. Przedstawiciel zwrócił uwagę, że część ciężkich pojazdów to transport płodów rolnych także z jego własnego gospodarstwa, a nie każdy samochód jadący przez wieś jedzie do tej konkretnej firmy – wyjaśniła.

Jednocześnie zaapelowała, aby mieszkańcy dokumentowali problem.

– Padła prośba, by w miarę możliwości robić zdjęcia z widocznym numerem rejestracyjnym i oznaczeniem pojazdu i zgłaszać je bezpośrednio. Wtedy łatwiej będzie ustalić, czy to faktycznie samochody danej firmy, czy ktoś tylko skraca sobie drogę – zaznaczyła.

CZYTAJ DALEJ

Kłobuck

Decydują się kierunki rozwoju przestrzennego gminy. Mieszkańcy mogą zabrać głos

Opublikowany

,

Piotr Biernacki
fot. Freepik

Burmistrz Kłobucka ogłosił rozpoczęcie konsultacji społecznych dotyczących projektu planu ogólnego gminy – jednego z najważniejszych dokumentów planistycznych, który będzie decydował o tym, jak Kłobuck i jego sołectwa będą rozwijać się w przyszłości. Konsultacje potrwają do 12 grudnia, a udział w nich mogą wziąć wszyscy mieszkańcy.

Plan ogólny to nowy dokument wynikający z reformy systemu planowania przestrzennego. Zastępuje dotychczasowe studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania, a jego ustalenia będą wiążące przy tworzeniu miejscowych planów i przy wydawaniu decyzji o warunkach zabudowy. Innymi słowy – to właśnie plan ogólny wyznaczy, gdzie w gminie będzie można budować domy, gdzie mogą powstać inwestycje gospodarcze, którędy poprowadzą nowe drogi i jakie tereny pozostaną zielone. Dlatego jego znaczenie jest ogromne zarówno dla mieszkańców, jak i dla przedsiębiorców oraz inwestorów.

Projekt dokumentu został opublikowany razem z prognozą oddziaływania na środowisko. Teraz samorząd przechodzi do etapu konsultacji. Obowiązkowego, ale przede wszystkim potrzebnego, ponieważ daje mieszkańcom możliwość realnego wpływu na ostateczny kształt przestrzeni, w której żyją.

Swoje uwagi mogą oni zgłaszać w formie papierowej lub elektronicznej, również mailowo, na specjalnym formularzu dostępnym na stronie internetowej gminy oraz w Biuletynie Informacji Publicznej. Dokumenty można także pobrać w urzędzie miejskim.

W ramach konsultacji przewidziano również wydarzenia, podczas których każdy będzie mógł zapoznać się z projektem i porozmawiać z urzędnikami oraz projektantami. Otwarte spotkanie informacyjne odbędzie się 25 listopada o godz. 16.00 w sali sesyjnej Urzędu Miejskiego w Kłobucku. Z kolei 1 grudnia w pokoju nr 32 dyżurować będzie projektant planu i w godz. od 15.00 do 16.00 będzie można zadać mu szczegółowe pytania.

Konsultacje potrwają do 12 grudnia. 

CZYTAJ DALEJ

Miedźno

Dwie osoby aresztowane po śmierci 23-latki z Borowej. W domu odnaleziono zwłoki dwójki dzieci

Opublikowany

,

Monika Wójcik
fot. Archiwum

Prokuratura Rejonowa w Częstochowie prowadzi śledztwo w sprawie śmierci 23-letniej mieszkanki miejscowości Borowa w gminie Miedźno. W jej domu znaleziono zwłoki noworodka i szczątki innego dziecka. Po przeprowadzeniu szeregu czynności procesowych zarzuty usłyszały dwie osoby. Chodzi o 27-letniego partnera kobiety oraz jego 56-letniej matki. Oboje decyzją sądu zostali aresztowani na trzy miesiące.

– Do zdarzenia doszło 4 listopada w godzinach porannych. Policja została powiadomiona o zgonie młodej kobiety w jej domu. Na polecenie prokuratora ciało przewieziono do Zakładu Medycyny Sądowej Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach, gdzie wykonano sekcję zwłok. Wstępne ustalenia biegłych wskazały, że 23-latka zmarła na skutek powikłań związanych z przebytym porodem – poinformował Tomasz Ozimek, rzecznik prasowy częstochowskiej prokuratury.

W trakcie dalszych czynności śledczy dokonali przeszukania domu kobiety, gdzie ujawniono zwłoki noworodka oraz szczątki innego dziecka. Oba ciała zostały przekazane do szczegółowych badań sądowo-medycznych. Jak informuje prokuratura, ostateczne opinie dotyczące przyczyny ich zgonów zostaną wydane po zakończeniu badań dodatkowych.

W wyniku ustaleń śledczy zatrzymali partnera kobiety oraz jego matkę. Oboje usłyszeli zarzuty narażenia 23-latki na bezpośrednie niebezpieczeństwo utraty życia oraz nieumyślnego spowodowania jej śmierci. Według prokuratury, podejrzani mieli znacznie opóźnić wezwanie pogotowia ratunkowego oraz zataić przed ratownikami fakt porodu, co mogło mieć wpływ na tragiczny finał tej sprawy.

Podczas przesłuchań zatrzymani nie przyznali się do stawianych im zarzutów i złożyli wyjaśnienia, których – jak podkreślono – z uwagi na dobro postępowania, prokuratura nie ujawnia.

Prokurator skierował do sądu wniosek o zastosowanie wobec podejrzanych tymczasowego aresztu. Jak wskazano, istniała uzasadniona obawa matactwa. Sąd Rejonowy w Częstochowie przychylił się do wniosku i zastosował wobec obu osób trzymiesięczny areszt.

CZYTAJ DALEJ

Krzepice

Była msza, przemarsz i rajd. Tak mieszkańcy Krzepic uczcili rocznicę odzyskania niepodległości

Opublikowany

,

Piotr Biernacki
fot. Gminny Ośrodek Kultury w Krzepicach

W Krzepicach, w miniony wtorek, odbyły się uroczystości upamiętniające 107. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości. Obchody rozpoczęły się mszą świętą w intencji ojczyzny odprawioną w miejscowym kościele parafialnym, która zgromadziła licznych mieszkańców oraz przedstawicieli życia publicznego.

Po zakończeniu nabożeństwa uczestnicy przeszli w przemarszu ulicami miasta. Wspólne przejście zgromadziło reprezentantów samorządu, poczty sztandarowe, delegacje szkół, organizacji działających na terenie gminy oraz mieszkańców, którzy co roku licznie uczestniczą w tym wydarzeniu.

Tegoroczne święto wzbogacił Rajd Niepodległości przygotowany przez pasjonatów motoryzacji z Klasycznego SKL. Kolumna zabytkowych pojazdów nadała obchodom wyjątkowy klimat i przyciągnęła uwagę mieszkańców.

– Pod Pomnikiem Bohaterów Ziemi Krzepickiej delegacje złożyły kwiaty, oddając hołd tym, którzy walczyli o wolność i niepodległość. Fragment historyczny poświęcony wydarzeniom z 1918 roku zaprezentował Marcin Świerczyński, przypominając o drodze Polaków do odzyskania państwowości – informują pracownicy Gminnego Ośrodka Kultury w Krzepicach.

Uroczystość zakończyło wystąpienie burmistrza Krzepic, który podziękował uczestnikom za obecność i wspólne przeżywanie tego ważnego dnia. Całość wydarzenia uświetniła Młodzieżowa Orkiestra Dęta Zajączki, nadając obchodom podniosły charakter.

CZYTAJ DALEJ

Kłobuck

Rusza budowa kanalizacji sanitarnej w Zakrzewie. Prace potrwają rok

Opublikowany

,

Piotr Biernacki
fot. Urząd Miejski w Kłobucku

W kłobuckim magistracie podpisano umowę, która rozpoczyna długo oczekiwaną budowę kanalizacji sanitarnej w sołectwie Zakrzew. Dokument, otwierający pierwszy etap prac obejmujących ulice Zakrzewską i Stawową, sygnował burmistrz Kłobucka Jerzy Zakrzewski. Wykonawcą została spółka z Żywca. Wartość inwestycji to 4,25 mln zł.

Projekt obejmuje budowę kanalizacji sanitarnej zarówno w układzie grawitacyjnym, jak i ciśnieniowym, wykonanie przyłączy do poszczególnych posesji oraz wzniesienie przepompowni ścieków z całą towarzyszącą infrastrukturą. Po zakończeniu robót instalacyjnych wykonawca odtworzy także nawierzchnie drogowe na odcinkach objętych pracami. 

Jak podnosi kłobucki magistrat, realizacja zadania stała się możliwa dzięki dofinansowaniu pozyskanemu z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027. 

– To jedna z kluczowych inwestycji komunalnych w tej części gminy, a jej zakończenie ma przynieść poprawę warunków życia mieszkańców i stan środowiska. Prace mają potrwać dokładnie rok – informują urzędnicy.

CZYTAJ DALEJ

Miedźno

O chodnikach, słupach, skwerku i piśmie w szufladzie. Radny podczas sesji w Miedźnie: Wyszedł kabaret

Opublikowany

,

Maciej Krawczyk
fot. Screenshot/Urząd Gminy Miedźno

Podczas ostatniej sesji Rady Gminy Miedźno uchwały przechodziły sprawnie, ale to – jak się okazuje – nie one były sednem spotkania. Najwięcej emocji wzbudziły kwestie przejrzystości rejestru umów, jakość robót drogowych w Kołaczkowicach, problem odwodnienia i odpowiedzialności za rowy melioracyjne oraz komunikacja wokół skrzyżowania Księżycowej ze Szkolną i losu pobliskiego skwerku.

Rada najpierw uchwaliła nazwę nowej ulicy w Ostrowach nad Okszą. Następnie – już w trybie skargowo-wnioskowym – radni jednogłośnie przekazali wójt wniosek mieszkańców o rekompensatę za grunt zajęty pod drogę oraz przyjęli rozstrzygnięcie komisji skarg, wniosków i petycji, uznające skargę na bezczynność wójt za bezzasadną.

– Komisja ustaliła, że zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz ustaleniami miejscowego planu z 2008 roku nieruchomość, której dotyczy skarga, jest niezabudowana i przeznaczona na cele leśne. Gmina nie jest zobowiązana do realizacji infrastruktury dla terenów nieprzeznaczonych pod zabudowę. Organy gminy nie mają obowiązku realizacji inwestycji infrastrukturalnych na każde żądanie właściciela nieruchomości, a zmiana planu, co do zasady, nie ma charakteru roszczeniowego – streścił istotę sprawy radny Robert Soboniak, akcentujące brak roszczeniowego charakteru zmiany planu i brak obowiązku gminy do uzbrajania terenów leśnych.

Podczas sesji pojawiły się pytania o jawność i terminowość publikacji w rejestrze umów. Radny Ireneusz Kluba dopytywał o wrześniową umowę z jedną ze spółek oraz o umowę z firmą realizującą prace przy DW 492.

– Nie chcę tutaj wprowadzić w błąd. Musiałabym po prostu do dokumentacji zajrzeć, czego ta umowa dotyczyła, bo podpisuję wiele umów – odparła wójt Ewelina Stobiecka.

W sprawie drugiego ze wspomnianych dokumentów kierownik jednego z referatów przyznał, że powstało organizacyjne zaniedbanie.

– Nie została zamieszczona w rejestrze umów. Dostarczyłem ją omyłkowo dopiero teraz, kiedy kończyliśmy inwestycję – odparł.

Najdłuższa dyskusja dotyczyła jednak jakości robót na gminnej inwestycji drogowej. Radny Kluba alarmował o licznych miejscach z wyniesionymi chodnikami i nieakceptowalnych różnicach wysokości względem wejść do posesji.

– Chodnik wyszedł osiem czy dziesięć centymetrów wyżej niż wejście. Po prostu jest za płytko wybrana droga. Wygląda to fatalnie. To jest nie do przyjęcia – punktował.

W odpowiedzi usłyszał, że rozwiązania są zgodne z projektem i przepisami, a gmina nie projektuje detali technicznych.

– My nie weryfikujemy rozwiązań technicznych pod kątem tego, w jaki sposób ma być wykonany chodnik czy droga. Opieramy się na projekcie i przepisach. Projekt był udostępniony i można było wnosić uwagi przed realizacją – argumentowali urzędnicy.

Radny wskazywał na przykład Kołaczkowic Małych, gdzie – jego zdaniem – podobny problem udało się rozwiązać przez obniżenie krawężnika.

– Jedne przepisy obowiązują na każdą drogę, prawda? A tam się dało, tu się nie da – nie odpuszczał Ireneusz Kluba.

Urzędnik podkreślał, że każde wnioskowane odstępstwo analizuje projektant.

– Jeśli są zastrzeżenia co do zjazdu czy wejścia, to proszę złożyć oficjalny wniosek. Przekażemy go do biura projektowego – odparł.

Dopełnieniem sporu o standardy robót był temat słupów energetycznych pozostawionych w osi chodnika.

– W listopadzie 2023 roku została podjęta decyzja, że słupy będą nieprzestawiane i tak został wykonany projekt. Poprosiłam wykonawcę i projektanta, żeby wystąpić o przestawienie słupów. Ta procedura jest długa i to trwa. Jeszcze nie jest ustalone, kto będzie za to płacił. Ja uważam, że to nie gmina – stwierdziła wójt Stobiecka w kontekście problemu, który po raz kolejny podniósł radny Kluba.

Kierownik dodał natomiast, że wykonawca zwrócił się do Tauronu o wydanie warunków.

– Czekamy na odpowiedź – nadmienił.

Głos w dyskusji zabrał też jeden z sołtysów, który ponownie apelował o pilne udrożnienie krótkiego odcinka, gdyż woda i ścieki cofają się na posesje.

– To tylko o dziesięć metrów. Wystarczy koparką tylko pogłębić – padło podczas sesji.

Obecni na sali urzędnicy jednoznacznie wskazali na przepisy.

– Rowy melioracyjne nie są gminne. Obowiązkiem właścicieli gruntów przylegających do rowu jest jego udrożnienie. Kiedy działała spółka wodna, to ona czyściła rowy. Spółka została rozwiązana i obowiązki wróciły do właścicieli. Gmina nie może wydawać środków publicznych na majątek, który nie należy do gminy – podnoszono.

Jedna z radnych prosiła o poprawę bezpieczeństwa na skrzyżowaniu w Miedźnie.

– Wyjeżdżając z Księżycowej w Szkolną widoczność jest praktycznie zerowa. Trzeba znaleźć rozwiązanie. Choćby lustra czy skrzyżowanie równorzędne – zaproponowała.

W trakcie dyskusji pojawił się również wątek dotyczący zmian w organizacji ruchu i zagospodarowania niewielkiej przestrzeni rekreacyjnej przy jednej z ulic. Inny z radnych zwrócił uwagę na brak wcześniejszej komunikacji z mieszkańcami i radą, podkreślając, że działania były niepotrzebnie chaotyczne. Zarzucił przewodniczącemu rady gminy brak właściwej reakcji na pismo z Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach.

– Można było zostawić wyjazd i skwerek. Nie było żadnej informacji, wyszedł z tego kabaret – skwitował.

Przewodniczący Zbigniew Graj wskazał na tryb doręczenia.

– Pismo, które jest do mnie kierowane, nie jest pismem, z którego ja robię użytek. To nie było pismo do rady ani do gminy – przekonywał Graj, nie zważając na fakt, że urzędnicy z ZDW nie skierowali przecież pisma do osoby prywatnej.

Wójt doprecyzowała, że po rozmowach z ZDW faktycznie były tylko dwie opcje.

– Nie było takiej możliwości, że zostanie to bez zmian. Albo zgodnie z projektem, albo Księżycowa jako droga ślepa – przekonywała Ewelina Stobiecka.

Wójt zapowiedziała także remont schodów i demontaż niesprawnej windy, która nie działa od ubiegłego roku.

– Na chwilę obecną dostępność osób niepełnosprawnych jest możliwa tylko od strony siedziby GOPS-u – poinformowała.

Przy okazji padły dwie dobre wiadomości w kontekście pozyskanych przez urząd środków finansowych. Chodzi o budowę strefy rekreacyjno-wypoczynkowej przy szlaku rowerowym „Folga na Zakolu”. Dotacja sięga 105 tys. zł, a wkład własny samorządu to prawie 39 tys. zł oraz ponad 148 tys. zł pozyskane z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach na usuwanie azbestu.

Zmiany w tegorocznym budżecie przyjęto jednogłośnie. Chodziło głównie o techniczne podniesienie i przesunięcie wydatków bieżących na oświatę, na wynagrodzenia ze wsparcia dla uczniów z Ukrainy, odszkodowanie zasądzone wyrokami za wypadek na gminnym chodniku oraz aktualizacja funduszu sołeckiego i załączników pomocowych.

Równolegle zaktualizowano wieloletnią prognozę finansową wpisując m.in. projekt LOWE (Lokalny Ośrodek Wiedzy i Edukacji) na lata 2025-2027 oraz wydłużając czas prac nad planem ogólnym na 2026 rok na wniosek wykonawców.

CZYTAJ DALEJ

Krzepice

Nowy wóz strażacki dla OSP Zajączki Pierwsze. Już niemal gotowy do służby mieszkańcom

Opublikowany

,

Piotr Biernacki
fot. OSp Zajączki Pierwsze

W Zajączkach Pierwszych odbyła się uroczystość powitania nowego samochodu ratowniczo-gaśniczego, który zasilił tabor miejscowej jednostki ochotniczej straży pożarnej. Do strażaków trafił pojazd marki iveco daily, w pełnej gotowości bojowej.

W wydarzeniu udział wzięli mieszkańcy, przedstawiciele lokalnych władz, politycy z powiatu oraz zaproszeni goście, a także druhowie z okolicznych jednostek OSP. Samorząd podkreśla, że nabycie nowego pojazdu jest ważnym krokiem w podnoszeniu poziomu bezpieczeństwa mieszkańców gminy.

Koszt zakupu samochodu wyniósł 542 tys. zł, z czego znaczną część pokryło pozyskane dofinansowanie. Nowy pojazd ma zapewnić szybkie i skuteczne działania ratowniczo-gaśnicze oraz poprawić mobilność druhów podczas interwencji.

Po uroczystości strażacy z OSP Zajączki Pierwsze opublikowali w mediach społecznościowych podziękowanie dla wszystkich uczestników i osób zaangażowanych w pozyskanie wozu.

– Z tego miejsca pragniemy podziękować wszystkim, którzy zaszczycili nas dzisiaj swoją obecnością: zaproszonym gościom, mieszkańcom i sympatykom naszej jednostki. Dziękujemy za każdą pomoc oraz miłe słowo w naszym kierunku. Serdeczne podziękowania należą się także wszystkim, którzy przyczynili się do pozyskania tego samochodu ratowniczo-gaśniczego – podkreślili. – Dziękujemy przedstawicielom okolicznych jednostek OSP za tak wspaniały korowód. Będziemy teraz pracować, aby jak najszybciej wprowadzić go do podziału bojowego, by mógł nieść pomoc, gdy zajdzie taka potrzeba. Oby wyjeżdżał jak najrzadziej, ale gdy już wyjedzie – oby nigdy nas nie zawiódł – dodali.

CZYTAJ DALEJ

Wręczyca Wielka

Drogowa metamorfoza w Truskolasach już na finiszu. Nowe przejścia, chodnik i organizacja ruchu

Opublikowany

,

Monika Wójcik
fot. Urząd Gminy Wręczyca Wielka

Dobiegają końca prace przy modernizacji drogi powiatowej nr 2042S w Truskolasach, realizowanej przez kłobuckie starostwo we współpracy z gminą. Inwestycja objęła odcinek ulicy Dębiecznej – od skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 494 do granicy zabudowy miejscowości – i stanowi jedną z ważniejszych tegorocznych inwestycji drogowych w gminie.

Z budżetu Wręczycy Wielkiej wyasygnowano na to zadanie 350 tys. zł. W minionym tygodniu wójt Anna Syguda dokonała wizji postępu prac. Jak podkreślono, przedsięwzięcie przebiega zgodnie z harmonogramem.

Zakres prowadzonych robót obejmuje m.in. wymianę warstw konstrukcyjnych jezdni, ułożenie nowej nawierzchni asfaltowej, budowę chodnika na całej długości inwestycji oraz wykonanie kanalizacji deszczowej. W ramach zadania wybudowano również doświetlone perony autobusowe i przejścia dla pieszych, a także wdrożono nową organizację ruchu.

Realizacja projektu ma przede wszystkim poprawić bezpieczeństwo uczestników ruchu oraz zwiększyć komfort mieszkańców korzystających z tej trasy na co dzień. Nowa nawierzchnia, chodnik i infrastruktura towarzysząca mają podnieść standard komunikacyjny tej części gminy.

CZYTAJ DALEJ

Lipie

W Lipiu już po rocznicowych obchodach. Uroczystość połączono z wręczeniem stypendiów i wyróżnień

Opublikowany

,

Monika Wójcik
fot. Urząd Gminy Lipie

W minioną niedzielę w Gminnym Ośrodku Kultury w Lipiu miejscowy samorząd zorganizował obchody 107. rocznicy odzyskania niepodległości.

Uroczystość rozpoczęła się od okolicznościowego wystąpienia wójt gminy, w którym Bożena Wieloch podkreśliła znaczenie wolności i pamięci o pokoleniach walczących o niepodległy kraj. Wójt zaakcentowała również rolę lokalnej społeczności w budowaniu nowoczesnej i odpowiedzialnej gminy, wskazując na potrzebę pielęgnowania tradycji i pracy na rzecz wspólnego dobra.

Następnie uczestnicy mieli okazję obejrzeć program artystyczny przygotowany specjalnie na tę okazję. Występy nawiązywały do historycznych wydarzeń oraz bohaterów narodowych, podkreślając wartości patriotyczne i rolę niepodległości w życiu społecznym.

Ważnym punktem uroczystości było uhonorowanie osób i instytucji aktywnie działających na rzecz rozwoju gminy Lipie. Wręczono również stypendia wójta, wyróżniając młodych mieszkańców za szczególne osiągnięcia i zaangażowanie.

CZYTAJ DALEJ

Wręczyca Wielka

Nowa stacja uzdatniania wody w Szarlejce. Czy to koniec wieloletniego problemu z jakością wody w gminie?

Opublikowany

,

Maciej Krawczyk
fot. Urząd Gminy Wręczyca Wielka

Po kilku latach walki z zanieczyszczeniem wody i stężeniem azotanów przekraczającym normy, gmina Wręczyca Wielka oddała do użytku dwie stacje uzdatniania. Jak przekonują lokalne władze, definitywnie kończy to okres zagrożenia dla mieszkańców i zastępczych dostaw wody.

Problemy z jakością wody w gminie sięgają 2015 roku, a w ostatnich latach przybrał szczególnie poważny wymiar, zwłaszcza w zakresie podwyższonego poziomu azotanów.

– Najgorszy okres obejmował ostanie pięć lat, gdzie azotany były na bardzo wysokim poziomie. Jak tylko powiatowa stacja sanitarno-epidemiologiczna wydała decyzję o ograniczeniach w dostawie wody, wdrożyliśmy szybkie działania, by tę sytuację poprawić – mówi wójt Anna Syguda.

Jak podkreśla włodarz Wręczycy Wielkiej, dzięki sprawnie przeprowadzonym procedurom i współpracy z władzami województwa, budowa dwóch stacji uzdatniania wody została zrealizowana w ciągu pięciu miesięcy.

– Wszystko dzięki decyzji o przyznaniu dotacji celowej w wysokości 500 tys. zł – podkreśla Syguda dodając, że samorząd województwa niezwłocznie zareagował na apel gminy.

Wspólne działania przyniosły efekt. Po wielu latach problem został rozwiązany, a według zapewnień wójt, mieszkańcy mogą bez obaw korzystać z czystej wody. Choć, jak zaznacza Anna Syguda problem został skutecznie usunięty, wójt zwraca uwagę na konieczność przestrzegania zasad dotyczących gospodarki ściekowej.

– Jeżeli mieszkańcy nie zmienią swojej świadomości i dalej będą wylewać szambo do rowu, ta sytuacja może się powtórzyć. Mamy dziś bardzo dobry poziom jakości wody, ale musimy wszyscy działać odpowiedzialnie, by nie wracać do beczkowozów – przypomniała.

CZYTAJ DALEJ

Popów

Policjanci apelują, by nie odwracać wzroku. Ten błąd może kosztować czyjeś życie w mroźne noce

Opublikowany

,

Monika Wójcik
fot. Komenda Powiatowa Policji w Kłobucku

Wraz z nadejściem chłodniejszych dni policjanci z Komendy Powiatowej Policji w Kłobucku rozpoczęli wzmożone kontrole miejsc, w których mogą przebywać osoby bezdomne. Funkcjonariusze systematycznie sprawdzają pustostany, altany działkowe oraz inne zabudowania w okolicy, aby upewnić się, że nikt nie potrzebuje pilnej pomocy w związku z niskimi temperaturami.

Celem prowadzonych działań jest zapobieganie tragediom związanym z wychłodzeniem organizmu, które w okresie jesienno-zimowym stanowi realne zagrożenie dla życia i zdrowia. Szczególnie narażone są osoby przebywające w prowizorycznych schronieniach lub opuszczonych, uszkodzonych budynkach, a także osoby starsze i samotne.

– Wiele z tych obiektów stanowi dodatkowe zagrożenie ze względu na zły stan techniczny i ryzyko zawalenia. Podczas kontroli policjanci oferują napotkanym osobom pomoc oraz możliwość przewiezienia do noclegowni – informują funkcjonariusze z biura prasowego kłobuckiej komendy.

Mimo to część osób bezdomnych – jak wskazują mundurowi – odmawia wsparcia i po krótkim pobycie w ośrodku powraca do miejsc zagrażających bezpieczeństwu.

Służby apelują do mieszkańców, aby zwracali uwagę na osoby przebywające na zewnątrz w niskich temperaturach, a w sytuacjach wymagających reakcji niezwłocznie informowali odpowiednie instytucje. Każda zgłoszona informacja może zapobiec tragedii.

Od 1 listopada do 31 marca na terenie województwa śląskiego działa całodobowa infolinia dla osób bezdomnych pod numerem 987, obsługiwana przez Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego. Pod telefonem można uzyskać informacje dotyczące noclegowni, schronisk oraz punktów wsparcia. W sytuacjach zagrożenia życia lub zdrowia obowiązuje kontakt z numerami alarmowymi 112, 997 lub 986. Informacje o osobach potrzebujących pomocy można przekazywać również poprzez Krajową Mapę Zagrożeń Bezpieczeństwa, korzystając z kategorii „Bezdomność”.

– Wystarczy czasem jeden telefon, by udzielić niezbędnej pomocy osobie znajdującej się w sytuacji kryzysowej – dodają policjanci podkreślając, że szybka reakcja świadków może uratować czyjeś życie.

CZYTAJ DALEJ

Wręczyca Wielka

Ławki, zieleń, edukacja i integracja. W Golcach powstało centrum spotkań i relaksu

Opublikowany

,

Monika Wójcik
fot. Urząd Gminy Wręczyca Wielka

W Golcach zakończono realizację projektu tworzącego nową przestrzeń integracyjno-edukacyjną, która ma służyć mieszkańcom tej miejscowości. Inicjatywa została zrealizowana dzięki zaangażowaniu Koła Gospodyń Wiejskich w Golcach oraz dofinansowaniu w wysokości 24 tys. zł pozyskanemu z ogólnopolskiego programu.

Przestrzeń powstała jako miejsce służące zarówno wypoczynkowi, jak i edukacji ekologicznej oraz lokalnej integracji. Jej wyposażenie obejmuje m.in. strefę edukacyjno-przyrodniczą z tablicą zawierającą ciekawostki dotyczące lokalnej fauny, zielony zakątek relaksu z ławkami i stolikami, a także strefę biesiadną przygotowaną z myślą o spotkaniach, wydarzeniach i integracji mieszkańców. Teren został wyposażony w oświetlenie oraz zaplecze socjalne, co umożliwia komfortowe korzystanie również w godzinach wieczornych.

W ramach projektu posadzono także rośliny miododajne oraz młode drzewka, które w kolejnych sezonach stworzą kwitnącą, przyjazną środowisku przestrzeń. Z założenia ma to być miejsce spotkań dla dzieci, młodzieży, dorosłych i seniorów, zachęcające do odpoczynku na świeżym powietrzu, integracji społecznej oraz działań o charakterze przyrodniczym.

Przedstawicielki Koła Gospodyń Wiejskich w Golcach podkreślają, że projekt był możliwy dzięki zaangażowaniu wielu osób.

– To miejsce powstało dla całej społeczności. Dziękujemy każdej osobie, która włączyła się w realizację tego przedsięwzięcia. Wspólny wysiłek pokazuje, że razem możemy tworzyć wartościowe inicjatywy, które zmieniają naszą wieś na lepsze – zaznaczają inicjatorki projektu, na którego realizację panie pozyskały środki z programu „Wzmocnij Swoje Otoczenie” realizowanego przez Polskie Sieci Elektroenergetyczne.

CZYTAJ DALEJ

Kłobuck

Hymn w samo południe? W Kłobucku zaczęli wcześniej i było wielkie poruszenie

Opublikowany

,

Monika Wójcik
fot. Urząd Miejski w Kłobucku

W Kłobucku zainaugurowano tegoroczne obchody Narodowego Święta Niepodległości. Symboliczne rozpoczęcie uroczystości odbyło się w piątkowe przedpołudnie, kiedy punktualnie o godz. 11.11 mieszkańcy, uczniowie oraz przedszkolaki wspólnie odśpiewali hymn państwowy. Wydarzenie stanowiło wstęp do zaplanowanych na najbliższe dni oficjalnych uroczystości patriotycznych.

W pierwszej części obchodów, po odśpiewaniu „Mazurka Dąbrowskiego”, uczestnicy przeszli ulicami miasta w uroczystym polonezie, któremu przewodził Zespół Pieśni i Tańca „Ziemia Kłobucka”.

– Barwny korowód z udziałem dzieci, młodzieży i mieszkańców podkreślił wspólnotowy charakter wydarzenia oraz znaczenie tradycji w obchodzeniu święta odzyskania przez Polskę niepodległości – mówi burmistrz Jerzy Zakrzewski.

Główne uroczystości zaplanowano na dwa dni. W poniedziałek 10 listopada o godz. 17.00 przedstawiciele władz samorządowych, organizacji społecznych oraz mieszkańcy oddadzą hołd bohaterom, składając kwiaty pod pomnikami i tablicami pamięci, m.in. pod pomnikiem Władysława Sebyły, płytą Józefa Piłsudskiego oraz pomnikiem Matki Polki. Uroczystości obejmą również wspólne odśpiewanie hymnu, apel pamięci oraz okolicznościowe przemówienia.

Kulminacja obchodów nastąpi we wtorek 11 listopada. O godz. 12.00 w kościele pw. św. Marcina odprawiona zostanie msza w intencji ojczyzny, która tradycyjnie zgromadzi przedstawicieli lokalnych środowisk, poczty sztandarowe oraz mieszkańców.

– Zachęcamy do udziału w wydarzeniach i wspólnego upamiętnienia 107. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. To okazja do manifestacji wartości patriotycznych, integracji społecznej oraz refleksji nad znaczeniem wolności i historii państwa polskiego – dodaje burmistrz Zakrzewski.

CZYTAJ DALEJ

Kłobuck

Wkrótce poznamy oferty na przebudowę skrzyżowania, o którą mieszkańcy walczyli blokadami

Opublikowany

,

Piotr Biernacki
fot. GDDKiA

W przyszłym tygodniu znane będą szczegóły ofert na wykonanie jednej z najbardziej oczekiwanych inwestycji drogowych w regionie. Chodzi o przebudowę skrzyżowania drogi krajowej nr 43 z ulicami Północną i Południową w Lgocie – miejsca, które w ubiegłym roku stało się symbolem frustracji mieszkańców wobec braku działań. To właśnie tam dochodziło do licznych protestów i blokad ruchu, a lokalna społeczność alarmowała, że skrzyżowanie jest skrajnie niebezpieczne i „tylko czeka na tragedię”.

Dziś wiadomo już, że inwestycja jest w fazie przetargowej, a otwarcie ofert zaplanowano na 14 listopada. Czas realizacji po podpisaniu umowy wyniesie sześć miesięcy.

Projekt zakłada m.in. budowę dodatkowego pasa do lewoskrętu w kierunku Częstochowy, sygnalizacji świetlnej oraz doświetlonych przejść dla pieszych – rozwiązania, o które mieszkańcy walczyli od lat. Powstanie też nowa zatoka autobusowa, chodniki prowadzące do przystanku, odtworzone zostaną zjazdy na posesje, a odwodnienie drogi zostanie wykonane od podstaw. Na koniec wprowadzona będzie nowa organizacja ruchu.

To przedsięwzięcie realizowane w ramach Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej. I choć brzmi to mocno urzędowo, dla mieszkańców Lgoty oznacza po prostu większy spokój przy wyjeździe z domu i realne poczucie bezpieczeństwa.

Warto przypomnieć, że presja społeczna odegrała tu kluczową rolę. Przebudowa nie jest więc tylko zadaniem z listy inwestycji. To efekt determinacji mieszkańców, ich podpisów, blokad i apeli, które wreszcie doczekały się konkretów, dzięki też zaangażowaniu miejscowych władz i samorządowców różnych szczebli.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, już w przyszłym roku kierowcy i piesi zobaczą tam zupełnie nowe, bezpieczniejsze skrzyżowanie. Dziś zostaje jedno pytanie – czy oferenci zmieszczą się w budżecie i ile trzeba będzie zapłacić za tę długo wyczekiwaną zmianę? O tym przekonamy się już w przyszłym tygodniu.

CZYTAJ DALEJ

Kłobuck

Szach i mat seniora. W Kłobucku ruszają z szachowym wyzwaniem dla dojrzałych mistrzów głowy

Opublikowany

,

Monika Wójcik
fot. Freepik

Dziś w Kłobucku rusza Festiwal Sportowo-Szachowy „Seniorze rusz głowę!”, skierowany do starszych mieszkańców zainteresowanych aktywnością fizyczną oraz rozwojem intelektualnym.

Inicjatywa realizowana jest przez Uczniowski Klub Sportowy Hetman Częstochowa w ramach programu „Aktywny Senior 2025”, finansowanego przez Ministerstwo Sportu i Turystyki oraz Fundację Lotto im. Haliny Konopackiej. Zajęcia w ramach projektu odbywać się będą w siedzibie Miejskiego Ośrodka Kultury im. Władysława Sebyły i potrwają od 6 do 28 listopada.

Festiwal, który rozpocznie się o godz. 14.00 zainaugurują pierwsze zajęcia szachowe. Program wydarzenia obejmuje cykl spotkań i aktywności, w tym m.in. szachy ogrodowe, symultanę z młodymi zawodnikami, konkurs rozwiązywania zadań szachowych oraz turniej szachowy dla uczestników.

– W trakcie trwania całego przedsięwzięcia nie zabraknie również elementów edukacyjnych. Seniorzy będą mogli spotkać się z trenerem lekkiej atletyki oraz olimpijczykiem, a także lekarzem, który poruszy temat zdrowego i aktywnego stylu życia w starszym wieku – mówi Olga Skwara, dyrektor kłobuckiego MOK-u.

Ważnym aspektem projektu jest integracja międzypokoleniowa. 18 listopada zaplanowano wspólne zajęcia szachowe seniorów z dziećmi i młodzieżą. Organizatorzy podkreślają, że połączenie sportu, ćwiczeń umysłowych i edukacji zdrowotnej stanowi odpowiedź na potrzeby osób starszych, a także promuje aktywne i społeczne starzenie się.

Kulminacją festiwalu będzie symultana szachowa, konkurs taktyczny oraz uroczyste zakończenie zaplanowane na 28 listopada. Wszystkie wydarzenia odbędą się w siedzibie MOK-u przy ulicy Targowej.

CZYTAJ DALEJ

Panki

Radny powiatowy studzi nadzieje mieszkańców podczas sesji w Pankach: Dla jednej gminy nie da się więcej

Opublikowany

,

Maciej Krawczyk
fot. Archiwum

Radni podczas październikowej sesji przyjęli uchwałę dotyczącą nowego wynagrodzenia urzędującej wójt, powołali do życia klub dziecięcy wraz z kompletem przepisów organizacyjnych i opłat, a także skorygowali uchwały majątkowe oraz przyjęli nowe zasady wynajmowania lokali z zasobu gminy. W drugiej części obrad dominowały tematy drogowe, w tym oczekiwane inwestycje i bezpieczeństwo na skrzyżowaniach.

Na początku sesji radni ustalili miesięczne wynagrodzenie wójt Katarzyny Gierak, z wyrównaniem od lipca tego roku. Sekretarz gminy przypomniała ustawowe podstawy decyzji, wskazując, że ustalenie wynagrodzenia wójta gminy należy do wyłącznej właściwości rady gminy. W uchwale określono m.in. wynagrodzenie zasadnicze w wysokości 9,5 tys. zł, dodatek funkcyjny sięgający 2,9 tys. zł oraz dodatek specjalny w kwocie 3,7 tys. zł – łącznie 16,1 tys. zł.

– Wysokość tych składników mieści się w limitach wynikających z przepisów – dodano w uzasadnieniu.

W dalszej części obrad podjęto decyzję o utworzeniu samorządowego klubu dziecięcego „Klub Bystrzaka” w Pankach.

– Placówka umożliwi rodzicom podjęcie aktywności zawodowej oraz racjonalne wykorzystanie istniejącej infrastruktury oświatowej – zaznaczyła urzędniczka, która przedstawiała projekt.

W pakiecie uchwalono statut oraz zasady naliczania opłat. To 1,5 tys. zł miesięcznie za pobyt dziecka do dziesięciu godzin dziennie oraz 1,9 tys. zł w przypadku dziecka z niepełnosprawnością, a także 100 zł za każdą dodatkową rozpoczętą godzinę i maksymalnie 20 zł dziennie za wyżywienie.

– Uchwała jest niezbędna do prawidłowej realizacji zadań gminy w zakresie opieki nad dziećmi w wieku do lat trzech – wskazano.

Równolegle ustalono opłatę w wysokości 500 zł za wpis do rejestru żłobków i klubów dziecięcych. W uzasadnieniu podkreślono, że ustalona kwota jest adekwatna do rzeczywistych kosztów ponoszonych przez samorząd.

Radni wprowadzili także zmianę dotyczącą realizowanego programu przeciwdziałania uzależnieniom. Gmina bowiem przygotuje diagnozę lokalnych zagrożeń społecznych.

– Jest ona kluczowym elementem tworzenia skutecznego programu, ponieważ pozwala poznać realne potrzeby i problemy społeczności – padło w uzasadnieniu.

Kolejne uchwały miały charakter porządkujący. Sprostowano omyłki pisarskie w tytułach wcześniejszych decyzji dotyczących sprzedaży nieruchomości w Jaciskach i Konieczkach. Zmieniono również zasady wynajmowania lokali z zasobu gminy, co – jak podkreślono – daję szansę na racjonalne gospodarowanie zasobem mieszkaniowym.

W części dyskusyjnej głos zabrał jeden z radnych powiatowych, informując zebranych o dwóch złożonych wnioskach dotyczących dróg.

– Złożyłem wniosek na przebudowę drogi Praszczyki-Kałmuki-Hutka oraz na przebudowę drogi powiatowej Panki-Krzepice. Mam ciche zapewnienie, że to zadanie zostanie wzięte do planu – zdradził.

Mieszkańcy pytali o drugą ze zgłoszonych inwestycji.

– Nie da się, żeby były dwa zadania z jednej gminy. Gmin jest dziewięć – odpowiedział powiatowy samorządowiec.

W toku dyskusji pojawił się również temat bezpieczeństwa na skrzyżowaniu w Żerdzinie i obiecanego lustra.

– Projekt był przygotowany, ale komisja bezpieczeństwa zdecydowała o linii i znaku stop. Lustro oddala obraz i kierowca ma problem z oceną sytuacji – przekonywał.

Wójt odniosła się do tego stanowiska, wskazując na rozbieżność z wcześniejszymi ustaleniami.

– Ostatnie informacje, jakie mamy, to że lustro będzie zamontowane. Jestem trochę zdziwiona – stwierdziła.

Jej interlokutor podtrzymał informację o zmianie decyzji.

– Nie chciałbym dyskutować. Tak opiniowała komenda wojewódzka policji – dodał.

CZYTAJ DALEJ

Kłobuck

Kłobuck uczci Narodowe Święto Niepodległości podczas trzech dni patriotycznych wydarzeń

Opublikowany

,

Monika Wójcik
fot. Urząd Miejski w Kłobucku

Magistrat przygotował program obchodów Narodowego Święta Niepodległości, który potrwa od 7 do 11 listopada. Wydarzenia będą miały charakter zarówno symboliczno-państwowy, jak i edukacyjny, z udziałem mieszkańców, uczniów i przedstawicieli lokalnych instytucji. – Zachęcam do licznego udziału i wspólnego świętowania rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości – mówi burmistrz Jerzy Zakrzewski.

Tegoroczne obchody rozpoczną się 7 listopada o symbolicznej godz. 11.11 na tarasie Miejskiego Ośrodka Kultury w Kłobucku. Tego dnia odbędzie się wspólne wykonanie hymnu państwowego w ramach ogólnopolskiej akcji „Niepodległa do Hymnu”. W wydarzeniu wezmą udział uczniowie kłobuckich szkół podstawowych, przedszkoli oraz młodzież szkół średnich. Po odśpiewaniu „Mazurka Dąbrowskiego” uczestnicy przejdą ulicami miasta w „Polonezie dla Niepodległej”.

10 listopada zaplanowano oficjalną część obchodów o charakterze patriotyczno-upamiętniającym. O godz. 17.00 przedstawiciele władz samorządowych, instytucji oraz mieszkańcy złożą kwiaty pod pomnikiem Władysława Sebyły, płytą Józefa Piłsudskiego, tablicą upamiętniającą 100. rocznicę odzyskania niepodległości oraz pomnikiem Matki Polki. Program obejmuje odśpiewanie hymnu, apel pamięci oraz przemówienie okolicznościowe.

Kulminacja obchodów nastąpi 11 listopada. W południe w kościele pw. św. Marcina w Kłobucku odprawiona zostanie msza w intencji ojczyzny.

– Jak co roku uroczystości mają charakter otwarty i są adresowane do wszystkich mieszkańców, którzy chcą włączyć się w lokalne obchody święta państwowego. Wspólne świętowanie ma przypominać o wartości niepodległości, integracji społecznej oraz dziedzictwie historycznym. Dlatego zachęcam naszych mieszkańców do licznego uczestnictwa w przygotowywanych wydarzeniach oraz wywieszenia flag narodowych – namawia burmistrz Zakrzewski.

CZYTAJ DALEJ

Wręczyca Wielka

Hydraulika, agregat i nowa odzież bojowa. Co jeszcze trafiło do OSP Zamłynie?

Opublikowany

,

Monika Wójcik
fot. OSP Zamłynie

Ochotnicza Straż Pożarna Zamłynie wzbogaciła swoje wyposażenie o nowoczesny sprzęt ratowniczy oraz umundurowanie, zakupione dzięki grantowi w wysokości 24 tys. zł.

W ramach programu „Wzmocnij Swoje Otoczenie” prowadzonym przez Polskie Sieci Elektroenergetyczne, jednostka nabyła m.in. węże hydrauliczne do zestawu narzędzi ratowniczych, agregat prądotwórczy, specjalistyczne ubrania ochronne, buty oraz hełmy strażackie. Łączna wartość zakupów wyniosła 26 tys. zł, co oznacza, że część środków została zagwarantowana przez samą jednostkę.

Przedstawiciele OSP podkreślają, że doposażenie w tak kluczowe elementy sprzętu bezpośrednio wpływa na skuteczność prowadzenia akcji ratowniczych. Nowe wyposażenie jest już wykorzystywane podczas działań operacyjnych.

– Dzięki grantowi mogliśmy wykonać ważny krok w kierunku dalszego wzmocnienia naszego zaplecza technicznego. To inwestycja w bezpieczeństwo mieszkańców oraz komfort pracy ratowników – wskazują strażacy.

Program „Wzmocnij Swoje Otoczenie” to ogólnopolska inicjatywa grantowa PSE S.A., ukierunkowana na wsparcie lokalnych społeczności poprzez finansowanie projektów związanych m.in. z rozwojem infrastruktury publicznej, bezpieczeństwem, edukacją i ochroną środowiska. W ostatnich latach program wspiera liczne jednostki OSP oraz organizacje społeczne w całej Polsce.

CZYTAJ DALEJ

Powiat kłobucki

Policja ujawniła dane po akcji przy cmentarzach. Zaskakujący efekt

Opublikowany

,

Piotr Biernacki
fot. Komenda Powiatowa Policji w Kłobucku

Komenda Powiatowa Policji w Kłobucku podsumowała działania prowadzone w związku z obchodami Święta Wszystkich Świętych. Jak przekazują funkcjonariusze, na terenie powiatu było spokojnie – bez poważnych zdarzeń i zagrożeń bezpieczeństwa.

Od 31 października do 3 listopada mundurowi czuwali przy cmentarzach, parkingach i głównych trasach dojazdowych. Zwiększono liczbę patroli, prowadzono kontrole drogowe i dbano o płynność ruchu, aby mieszkańcy mogli bezpiecznie dotrzeć na groby bliskich.

W tym czasie przeprowadzono 249 kontroli pojazdów i ujawniono 146 wykroczeń, z czego 85 dotyczyło przekroczenia prędkości, a jedno – wyprzedzania w miejscu zabronionym. Policjanci skontrolowali również stan trzeźwości 1053 kierowców i tylko jeden z nich był po spożyciu alkoholu.

Najważniejsze jest jednak to, że nie odnotowano żadnego wypadku drogowego. Doszło jedynie do 12 kolizji, które nie wiązały się z poważniejszymi obrażeniami.

– Policjanci byli obecni tam, gdzie spodziewano się wzmożonego ruchu, pomagając uczestnikom drogi w bezpiecznym przemieszczaniu się. Dziękujemy mieszkańcom za rozwagę, cierpliwość i respektowanie przepisów – podkreślają funkcjonariusze, zaznaczając, że wspólna odpowiedzialność przełożyła się na spokojny i bezpieczny przebieg świątecznych dni.

CZYTAJ DALEJ

NAJPOPULARNIEJSZE