Pod koniec października w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Ostrowach nad Okszą odbyła się uroczystość otwarcia dwóch ekologicznych pracowni, które powstały dzięki pozyskanym dotacjom z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach.
Wiosną bieżącego roku gmina Miedźno znalazła się w gronie laureatów dwóch konkursów organizowanych przez WFOŚiGW w Katowicach – „Zielona pracownia” oraz „Ekopracownia pod chmurką”.
W połowie marca szkole przyznano także dotację w wysokości 12 tys. zł na przygotowanie koncepcji zielonej pracowni „Ekologiczne To i Owo”. Następnie gmina otrzymała środki na jej wykonanie w kwocie 48 tys. zł.
– Dorzucając wkład własny, zostały one wykorzystane na prace remontowe, wyposażenie przestrzeni w nowe meble oraz zakup pomocy dydaktycznych, sprzętu audio-video i komputerowego. Prezentuje się świetnie i mam nadzieję, że będzie dobrze służyć wszystkim uczniom – mówi Piotr Derejczyk, wójt gminy.
Celem konkursu „Zielona Pracownia” jest dofinansowanie w formie dotacji wniosków dotyczących utworzenia pracowni na potrzeby nauk przyrodniczych, biologicznych, ekologicznych, geograficznych, chemiczno-fizycznych czy geologicznych w klasach od czwartej do ósmej szkół podstawowych oraz w szkołach średnich.
Z początkiem czerwca natomiast rozstrzygnięto pierwszą edycję konkursu „Ekopracownia pod chmurką”. I w tym przypadku samorząd Miedźna aplikował o środki z dużym sukcesem. Na stworzenie w Ostrowach nad Okszą ekologicznej przestrzeni dydaktycznej na świeżym powietrzu do gminy trafiła dotacja 70 tys. zł.
– Celem konkursu, w którym nasz samorząd wziął udział, było dofinansowanie zadań dotyczących utworzenia na terenie należącym do placówek oświatowych przestrzeni do prowadzenia zajęć dydaktycznych z zakresu przyrody, biologii, ekologii, geografii, geologii itp. w szkołach podstawowych oraz szkołach średnich województwa śląskiego – zaznacza Daria Piątek, rzecznik prasowy miejscowego urzędu gminy.
Dzięki pozyskaniu tej dotacji powstał „Ekozakątek nad Białą Okszą”. Pięknie zagospodarowana i zaaranżowana została część przyszkolnego terenu, którą wyposażono w elementy małej architektury, nowe nasadzenia drzew, krzewów i roślin. Pojawiła się również stacja meteorologiczna, skalniak z roślinami, ule i tablice edukacyjne.
