Na przestrzeni kilku ostatnich lat urząd gminy pozyskał łącznie 160 tys. zł na zadania związane z usuwaniem i unieszkodliwianiem wyrobów azbestowych. Właśnie podsumowano tegoroczne efekty.
W tym roku całkowita wartość otrzymanej dotacji na wspomniany cel wyniosła blisko 47 tys. zł. Pieniądze pochodziły z budżetu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach.
– Zadanie obejmowało wykonanie prac związanych z demontażem, transportem oraz unieszkodliwianiem wyrobów zawierających azbest, zarówno z budynków mieszkalnych i gospodarczych, jak i odbiór wcześniej zdemontowanych wyrobów z terenu nieruchomości – informują gminni urzędnicy.
Pozyskane fundusze pomogły sfinansować demontaż, transport i utylizację niebezpiecznych materiałów z jednego budynku mieszkalnego, siedmiu budynków gospodarczych oraz z trzydziestu trzech innych nieruchomości.
– Począwszy od 2017 roku bierzemy udział w konkursie ogłaszanym przez Wojewódzki Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach na dofinansowanie przedsięwzięć zgodnych z gminnymi programami usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest na terenie województwa śląskiego. Dzięki temu każdego roku udaje się unieszkodliwić ogromne ilości wyrobów azbestowych, szkodzących zdrowiu i życiu ludzi – podkreślają pracownicy urzędu gminy.
Jak do tej pory z terenu gminy usunięto 336,45 Mg (t) wyrobów azbestowych, z czego w samym tylko 2021 roku było to 78,17 Mg (t).